Warszawa. Andrzej Pawłowski zabiera głos ws. Teatru Ateneum
Reżyser Andrzej Pawłowski wystosował list otwarty do prezydent m.st. Warszawy Hanny Gronkiewicz-Waltz w sprawie sytuacji Teatru Ateneum.
Warszawa, 20.09.2016
prof.(AT) dr hab. Andrzej Pawłowski
Wydział Reżyserii Akademii Teatralnej w Warszawie
Kandydat na dyrektora Teatru Ateneum w Warszawie
Wieloletni reżyser (z dużymi sukcesami) w tymże teatrze
Przewodniczący Sekcji Reżyserów ZASP
Szanowna Pani Profesor Hanna Gronkiewicz - Waltz
Prezydent m.st. Warszawy
W sprawie teatru Ateneum
Piszę, ten w list w imieniu własnym oraz wielu widzów teatralnych, przedstawicieli środowisk artystycznych, twórców, artystów i pracowników instytucji teatralnych w trosce o stan warszawskich teatrów, a szczególnie Teatru Ateneum im. S. Jaracza, w którym obecnie nie ma żadnego dyrektora kierującego jego działalnością artystyczną i programową, co jest sytuacją nie do przyjęcia, szczególnie w sytuacji planowanego remontu budynku i scen teatru w latach 2017 - 2021 o czym informował w-ce Prezydent Warszawy Jarosław Jóźwiak, jeszcze przed swoją dymisją.
Aby rozwiązać ten palący i zawstydzający problem, uprzejmie proszę o podjęcie pilnych działań zmierzających do unormowania sytuacji i proponuję:
1. Powrócić pilnie do prac Komisji Konkursowej pierwszego etapu pierwszego konkursu w Teatrze Ateneum (ogłoszonego 29 stycznia 2016), które to prace zostały przerwane i nierzetelnie stwierdzono, że ja nie mam pięcioletniego stażu pracy na stanowiskach kierowniczych, więc jakoby nie spełniam wymaganych kryteriów, podczas, gdy faktycznie mam taki staż wielokrotnie dłuższy niż wymagane 5 lat, na co przedstawiłem odpowiednie dokumenty.
Mimo, iż kilkukrotnie wnosiłem odwołanie od tej decyzji, nie dostałem rzetelnej odpowiedzi a przerwany bezprawnie konkurs uznano za unieważniony, wobec czego złożyłem pozew do WSA - dotąd jeszcze nierozstrzygnięty ( w załączeniu moje odwołanie z dnia 17.03.2016 i następne).
2. Dokończyć procedurę konkursu z kandydatami, którzy spełnili ogłoszone dnia 29 stycznia 2016 warunki konkursu (tak jak ja je spełniam), ocenić rzetelnie zgłoszony program i odbyć poważne rozmowy na tematy programowe, a następnie dokonać w gronie komisji wnikliwej oceny poszczególnych kandydatów, ocenić ich program i jego prezentację, przyjrzeć się doświadczeniom i umiejętnościom kandydatów. Aby zobiektywizować oceny, przesłuchania kandydatów, jak i oceny komisji, powinny być nagrywane i archiwizowane w formie zapisu video i audio, tak aby osoby zainteresowane mogły zapoznać się z przebiegiem wypowiedzi i ocen.
3. Przewodniczący Komisji powinien przypomnieć, że jest to konkurs na program teatru, na teatralne doświadczenia, umiejętności, wiedzę, uczciwość, fachowość, dobre i wykonalne pomysły kandydata, a nie na znajomości i gołosłowne zapewnienia.
4. Sprawdzić dokładnie sprawę remontu i jego finansowania w Ateneum a także dotychczas podjętych działań w tej sprawie.
5. Jeśli żaden z kandydatów nie wygrałby w takich warunkach tego konkursu, należy bezwzględnie powtórzyć całą procedurę konkursową (i dopiero wtedy można by zmieniać kryteria konkursowe, po ich uprzednim ogłoszeniu, uzasadnieniu i stwierdzeniu ich zgodności z Ustawą o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz dobrymi zwyczajami teatralnymi).
Jeśli zostanie wybrany faktycznie najlepszy program dla Teatru Ateneum i najlepszy kandydat, można mieć pewność, że żaden remont nie będzie mu straszny a widzowie, zespół i załoga teatru nie odczują tych dolegliwości w sposób nadmiernie bolesny. Jak rozumiem, musi być to naszym wspólnym celem, tak jak i dbanie o najwyższy poziom artystyczny Teatru Ateneum, niegdyś najlepszego teatru w Warszawie. I proszę, niech się tak stanie.
Program Teatru Ateneum, który opracowałem, zgłosiłem i przedstawiłem na konkurs w marcu 2016 (a także w maju 2016, gdzie został on uznany za najlepszy), mówi o tym dokładnie i szczegółowo, wyliczając poszczególne pozycje repertuaru i realizatorów, jest uzasadniony merytorycznie, odwołuje się do tradycji Ateneum, wskazuje na potrzebę szacunku dla pracujących w nim aktorów i innych pracowników teatru, mówi o kontynuacji i koniecznym rozwoju artystycznym, o podejmowaniu nowego sposobu organizacji pracy teatru i współdziałaniu z mieszkańcami Warszawy i jej władzami. Ten program jest tyleż ambitny, co realistyczny - i chcemy go zrealizować.
Ja oraz wielu naszych współpracowników, kolegów i sympatyków, jesteśmy gotowi podjąć w uczciwych warunkach tę trudną i wspaniałą pracę dla wspólnego dobra : - sztuki, artystów, widzów, mieszkańców, władz miasta i wszystkich zainteresowanych. Zróbmy to razem tym razem.
Z poważaniem,
Andrzej Pawłowski