Artykuły

Warszawa. Biały Teatr Tańca Izadory Weiss w Polskim

W ramach cyklu "Goście w Polskim", 9 i 10 września odbędą się pokazy nowego spektaklu Izadory Weiss i jej Białego Teatru Tańca - "Eros Thanatos", z muzyką m.in. Karola Szymanowskiego i Peterisa Vasksa.

"Eros Thanatos" to tytuł najnowszego spektaklu Izadory Weiss i utworzonego przez nią Białego Teatru Tańca. Choreografia do muzyki między innymi Karola Szymanowskiego, Kronos Quartet i łotewskiego kompozytora współczesnego Peterisa Vasksa inspirowana jest malarstwem Jacka Malczewskiego, w którym obsesyjne przeplatanie się motywów erotycznych z kobiecymi personifikacjami Śmierci stanowi kanwę wielu obrazów. Na gościnnej scenie Teatru Polskiego w Warszawie zobaczymy międzynarodowy zespół starannie dobranych indywidualności prowadzonych z niezwykłą precyzją przez choreografkę przez meandry jej wyobraźni pobudzonej wielkim malarstwem do odkrywania nowych możliwości wyrażania emocji poprzez taniec.

Izadora Weiss o spektaklu "Eros Thanatos":

Obrazy Jacka Malczewskiego są dla mnie wielką, wręcz niewyczerpaną inspiracją teatralną, którą można rozwinąć na wiele poziomów, dotykających każdego człowieka, niezależnie od jego sytuacji i kondycji. Tytułowe "Eros Thanatos" odwiecznie przeplatają się bowiem w losach każdego z nas, co Malczewskiemu udało się pokazać z niezwykłą jak na jego czasy, odwagą i wolnością twórczą. Powstający spektakl jest próbą odtworzenia świata jego wyobraźni w obrazach scenicznych, w których postacie realne: Matka, Córka, Syn - przeplatają się z fantastycznymi: Satyrem, Faunem czy Śmiercią będącą jednocześnie piękną kobietą.

W pierwszej części spektaklu usłyszymy m.in. kompozycje Peterisa Vasksa. Część muzyki jest grana na żywo, na czym wyjątkowo mi zależało. Jest ona dla mnie najbliżej zmysłowości tytułowego Erosa, dotykając bezpośrednio widza. W drugiej części spektaklu pojawia się I Koncert skrzypcowy Karola Szymanowskiego, który jest kolejnym moim muzycznym odkryciem, po wcześniejszych fascynacjach m.in. Mahlerem, Bachem czy Schubertem, i bardzo poważnym wyzwaniem. To wyjątkowo trudna kompozycja, zwłaszcza jeśli chce się głęboko wniknąć w jej wielowarstwowość i strukturę. Jej połączenie z wyobraźnią Jacka Malczewskiego daje niesamowicie silny obraz, rodzaj misterium, w którym życie realne splata się z metafizyką.

To drugi projekt Białego Teatru Tańca, po pokazach odbywających się na Międzynarodowym Festiwalu Sztuki im. Siergieja Diagilewa w Petersburgu, gdzie prezentowaliśmy spektakle m.in. w Teatrze Aleksandryjskim i Ermitażu przy okazji wystawy prac Jana Vermeera. Na scenie pojawią się tancerze z różnych stron świata, m.in. z Korei Południowej, Słowacji, Łotwy, Hiszpanii, Włoch, Niemiec i Polski. Najbardziej niesamowite jest obserwować, jak wtapiają się w świat znany nam z obrazów Malczewskiego, oddając im swoje serce, wyobraźnie i talent i odkrywając dla naszej publiczności, jak niesamowicie bogaty i płodny był to artysta.

--

Izadora Weiss jest absolwentką warszawskiej szkoły baletowej i Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina, a także dwukrotną stypendystką Ministerstwa Kultury i Sztuki. Odbyła staż choreograficzny pod kierunkiem Jiříego Kyliána, który zaprosił ją do Nederlands Dance Theater, co pozwoliło jej także na współpracę z takimi twórcami, jak Hans van Manen, Ohad Naharin i Paul Lightfoot. Założycielka i wieloletnia dyrektorka Bałtyckiego Teatru Tańca, z którym zrealizowała autorskie spektakle, inspirowane często klasyką literatury, jak "Romeo i Julia" według Szekspira do muzyki różnych kompozytorów czy "Sen nocy letniej" według Szekspira z muzyką Gorana Bregovicia. W Warszawskiej Operze Kameralnej wyreżyserowała tryptyk Haendla "Tre donne - tre destini" z Olgą Pasiecznik w roli głównej, uznany przez "Rzeczpospolitą" za jedno z dwóch najważniejszych wydarzeń roku w polskim teatrze muzycznym. W 2015 roku w Bałtyckim Teatrze Tańca Izadora Weiss przygotowała kolejne premiery: "Burzę" według Szekspira oraz "Fedrę" według Racine'a, obie z muzyką Gustava Mahlera. Drugi spektakl prezentowano w londyńskim teatrze The Place, gdzie uznano go za największe wydarzenie taneczne miesiąca. Z kolei spektakl "Tristan & Izolda" z wybranymi kompozycjami Krzysztofa Pendereckiego został zaproszony do Petersburga wraz z innymi pracami Izadory Weiss w wykonaniu BTT na Międzynarodowy Festiwal Sztuki im. Siergieja Diagilewa. Został on zrealizowany pod nową nazwą zespołu Biały Teatr Tańca i przy wsparciu Stowarzyszenia Ludwiga van Beethovena oraz Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego.

Izadora Weiss ma na swoim koncie liczne nagrody, m.in. Pomorską Nagrodę Artystyczną z 2009 r. i Brązowy Medal "Zasłużony Kulturze - Gloria Artis". Dwa razy otrzymała także nagrodę im. Jana Kiepury dla choreografa roku.

Cykl "Thanatos" Jacka Malczewskiego stworzony w latach 1898-1899, zainspirowany został obsesją śmierci przewijającą się w ikonografii symbolizmu i stał się jedną z najistotniejszych części mitologii stworzonej przez wyobraźnię artysty. Sięgając do greckiego mitu o bogu Thanatosie, bracie bliźniaku Hypnosa - boga snu, Malczewski przedstawił go jako młodą, atrakcyjną kobietę o bujnych kształtach z kosą w ręku. Tym samym połączył sferę zmysłowości ze śmiercią, materię z metafizyką i Erosa z Thanatosem - przywołując związek szczególnie ważny dla symbolizmu, pojmujący śmierć jako odrodzenie, nadzieję na nowe życie i uwolnienie od trosk ziemskich. Dla samego Malczewskiego piękna kobieta z kosą stała się zaś motywem przewijającym się także w dalszej twórczości. Jak zauważył Kazimierz Wyka w swojej książce poświęconej twórczości malarza, Thanatos i Polska: "żadna inna seria nie posiadała takiej trwałości i takiej ciągłości".

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji