Artykuły

Kariera to nie sukces

William Hogarth (Leon Charewicz) to autor cyklu rycin "Kariera rozpust­nika", zjadliwej krytyki obyczajów brytyjskiego społeczeństwa pierwszej po­lowy XVIII wieku. Nick Dear pokazuje go w... burdelu. Artysta bawi tam z Henry Fieldingiem (Wojciech Wysoc­ki), ojcem nowożytnej powieści.

Rozmawiają językiem dość pluga­wym. A publiczność, ściśle otaczająca ak­torów prostokątnymi czworobokiem krzeseł, tym bardziej odczuwa wulgar­ność dyskusji o baraniej kiszce, praszczu­rze współczesnej prezerwatywy. Ostre słowa. A jednak ledwie naszkicowana, wielofunkcyjna scenografia i niezdyscy­plinowana gra sprawiają, że daleko pierwszym scenom przeć stawienia do precyzji Hogarthowskich rycin. Dopiero później spektakl nabiera oraz wyrazist­szych konturów. I mniejsza o historycz­ne realia. Choć wszystko obraca się tylko w sferze domysłów, to wprowadzenie widza w kulisy burdelu i unikanie języka salonów - ma swój sens. Hogarthowi pozują przecież ladacznice. Z ich życia czerpie tematy. I zysk, gdy tylko uda mu się sprzedać skandalizujące ryciny. Pomysł to stary jak zawód cór Ko­ryntu. Łatwo więc o banał. Danuta Stenka, grająca Luizę na szczęście nie szukała "oryginalnych" środków wyra­zu. Jej gra uderza naturalnością. Gdy wraca z ulicy, jest zmęczona. Gdy słu­cha jęków hipokryty, ze znudzeniem gmera w paznokciach u nogi. Może jest obleśna, ale uczciwa. O Hogarcie trud­no tak powiedzieć. Nawet gdy maluje - kłamie. Narzeka co prawda na nie­uczciwych wydawców, którzy sprzeda­ją jego falsyfikaty. Ale sam przetwarza portretowane postaci tak, by łatwiej sprzedać ich podobizny. Zestawienie artysty z prostytutką jest w tym przypadku jak najbardziej usprawiedliwione. Hogarth korzystał przecież już z protekcji wszechwładne­go premiera Walpole'a. A gdy ten sko­rumpowany polityk nałoży twórcom kaganiec cenzury - nie piśnie słówkiem. Odpowiada cynicznie, że musi jeść. Równie brutalną prawdę przedsta­wił dotąd tylko w cyklu swoich rycin. Wtedy jednak chciał szokować. Teraz chce być uczciwy. I lepsza taka uczci­wość od hipokryzji.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji