34. Rzeszowskie Spotkania Teatralne "Wyprawy krzyżowe"
W spuściźnie literackiej Mirona Białoszewskiego jest zjawisko niezwykłe - Teatr Osobny.
"Wyprawy krzyżowe" (które zagoszczą w ramach Spotkań 23 listopada na dużej scenie Teatru im. Wandy Siemaszkowej) są rodzajem parodii dramatu historycznego. Reżyser Piotr Cieplak, przygotowując spektakl na scenie warszawskiego Teatru Dramatycznego, zaproponował formę melodramatu. Przenosząc akcję sztuki z kuchni i jatki (tam umieszcza ją Białoszewski) do sypialni, zachowuje charakterystyczną dla autora "poezję przedmiotów użytku codziennego". Rzecz dzieje się na łóżku i wokół niego, a "poetyckimi rekwizytami" są poduszki i kanapa. Na łóżku leżą kobieta z mężczyzną, wyraźnie znudzone sobą małżeństwo. Co nastąpi później, będzie grą: pochody krzyżowców do Bizancjum, oblężenie Jerozolimy, dziwne przemiany istniejących postaci w historyczne - rycerza i zakonnice. Ta gra ma zabić ciszę między kobietą i mężczyzną. W nastroju nieco przypominającym dziecięcą zabawę. Ale - tak naprawdę, czy dorośli nadal nie są odrobinę dziećmi? Aby tę dziwną grę zrozumieć, trzeba rozumieć Białoszewskiego. Piotr Cieplak, układając na scenie historię uczucia między dwojgiem formalnie bliskich sobie ludzi, raz zafascynowanych, to nudzących się sobą i jednocześnie zalęknionych otaczającym światem - stara się myśl Białoszewskiego przybliżyć widzom nie poruszającym się dobrze w twórczości autora Teatru Osobnego. Ten zamysł reżysera ugruntowuje dobre, przekonywające aktorstwo Aleksandry Koniecznej i Adama Ferency.
Po tym spektaklu, w sali audiowizualnej WDK - "Sługa dwóch panów" Goldoniego i przedstawienie prezentowane w ramach spotkań z teatrem Giorgio Strehlera.