Artykuły

Warszawa. Polska Opera Królewska zainauguruje sezon 2017/18

Inauguracja sezonu 2017/18 odbędzie się 2 listopada w warszawskiej bazylice archikatedralnej, a pierwsza premiera sceniczna "Dziady - Widma" będzie miała miejsce w Teatrze Królewskim 3 listopada. - Jesteśmy na początku drogi - mówił szef Polskiej Opery Królewskiej Ryszard Peryt.

Dyrektor Polskiej Opery Królewskiej Ryszard Peryt podczas poniedziałkowej konferencji prasowej określił całokształt prac nad programem opery i ich efekt jako "przejmujący i obligujący". - Nie byłoby tego (...) gdyby nie szaleńcza i skuteczna kompetencja Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego - zaznaczył.

- Powstała nowa instytucja, która nie jest kontynuacją i nie zamierza nią być. Jesteśmy na początku drogi. Sformułowaliśmy pierwszy sezon oraz dwa następne - o czym nie będę dzisiaj mówił, bo to przedwcześnie - dodał Peryt.

Peryt poinformował, że pierwszy sezon Polskiej Opery Królewskiej zostanie zainaugurowany 2 listopada mszą św. w intencji zmarłych artystów w bazylice archikatedralnej św. Jana Chrzciciela w Warszawie, którego częścią będzie Requiem d-moll Wolfganga Amadeusza Mozarta w wykonaniu chóru i orkiestry Polskiej Opery Królewskiej. Pierwsza premiera sceniczna "Dziady - Widma" będzie miała miejsce w Teatrze Królewskim - 3 listopada. - Odbywa się to nie bez powodu. "Dziady" to tytuł, którego używał Moniuszko w wolnej od cenzury Galicji. Tam, gdzie była cenzura carska lub cesarska musiano używać innego tytułu - stąd "Widma" - wyjaśnił Peryt.

- Dzisiaj mamy ok. 120 osób na etatach. Postanowiliśmy przyjąć wszystkich (z Warszawskiej Opery Kameralnej - PAP), którzy potrzebują ratunku. Opera po łacinie znaczy "dzieło", ale także "służba". To jest punkt wyjścia Polskiej Opery Królewskiej - podkreślił dyrektor Polskiej Opery Królewskiej.

Repertuar Polskiej Opery Królewskiej został zbudowany w oparciu o dzieła literatury polskiej i zagranicznej. Zostanie przypomniana twórczość operowa i liryka wokalna polskich kompozytorów XVIII i XIX w. takich jak Stanisław Moniuszko, Maciej Kamieński, Jan Stefani i Karol Kurpiński.

Polska Opera Królewska ma pełnić misję "opery w drodze" upowszechniając przedstawienia operowe i koncerty symfoniczne. -Bardzo ważne dla Polskiej Opery Królewskiej są występy w różnych miastach z trudniejszym dostępem do tego rodzaju widowisk czy teatru. Ta działalność "w drodze", czyli przedstawienia dla publiczności z innych ośrodków niż Warszawa, stanowi bardzo istotny moment w działalności instytucji, którą powołaliśmy - zaznaczyła wiceminister kultury Wanda Zwinogrodzka.

Wśród premier zaplanowanych na pierwszy sezon artystyczny opery, znalazły się m.in.: "Credo" Krzysztofa Pendereckiego (23.11.2017), "Hebdomas" poety polskiego renesansu Sebastiana Klonowica (3.12.2017), opera "Le Nozze di Figaro" autorstwa Wolfganga Amadeusa Mozarta (30.12.2017), opera "Aleksander i Apelles" Karola Kurpińskiego (26.01.2018), a także opera "Nędza uszczęśliwiona" Macieja Kamieńskiego (23.02.2018).

Jak podkreśliła Zwinogrodzka, pierwsze premiery będą "interesującymi propozycjami, które zostaną rozwinięte w kolejnych sezonach".

- Cieszę się, że właśnie dyrektor Peryt z ogromnym dorobkiem i doświadczeniem oraz potencjałem artystycznym, który wciąż niestrudzenie demonstruje, podjął się poprowadzenia Polskiej Opery Królewskiej (...) Wszyscy mamy nadzieję, że instytucja będzie stanowiła bardzo ciekawy punkt na mapie muzycznej Warszawy i kraju - oceniła podsekretarz stanu MKiDN.

- Bardzo mocno podkreślamy to, że Łazienki Królewskie są związane z XVIII w. i ze Stanisławem Augustem Poniatowskim - to on zbudował Łazienki, prowadził Teatr Królewski. Wracamy do tej tradycji. Myślę, że jest to też wzbogacenie oferty Łazienek. (...) Przygotowanie nowego sezonu i pierwszej premiery w tak krótkim czasie jest bardzo dobrym wynikiem - powiedział dyrektor Muzeum Łazienki Królewskie Zbigniew Wawer.

Nowa państwowa instytucja kultury Polska Opera Królewska z siedzibą w Warszawie rozpoczęła swoją działalność 1 sierpnia 2017 r. Na stanowisko pełniącego obowiązki dyrektora nowej instytucji artystycznej 31 lipca br. powołany został prof. Ryszard Peryt - reżyser, aktor, pedagog, inicjator i główny pomysłodawca Opery. Polska Opera Królewska będzie działać w oparciu o stały zespół artystyczny składający się z muzyków i śpiewaków. Stanowić będzie również miejsce rozwijania talentów młodych śpiewaków operowych i absolwentów polskich uczelni muzycznych. Swoimi działaniami Polska Opera Królewska chce nawiązywać do dorobku i tradycji kulturalnej osiemnastowiecznej Rzeczypospolitej, rozwijającej się dzięki wyjątkowemu mecenatowi.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji