Słupsk. W Nowym próbują "Stan wyjątkowy" i Szekspira
W Nowym Teatrze im. Witkacego w Słupsku trwają próby do dwóch spektakli: "Stanu wyjątkowego" Ludomira Franczaka w jego reżyserii i "Kupca weneckiego" Wiliama Szekspira w reż. Szymona Kaczmarka.
Stan wyjątkowy
Reżyseria: Ludomir Franczak
"Stan wyjątkowy", to projekt, który próbuje opisać zamieszki, jakie wybuchły w mieście, w styczniu 1998 roku, po śmierci Przemka Czai - dwunastoletniego kibica Czarnych Słupsk, zabitego policyjną pałką. Przez trzy dni, aż do pogrzebu, centrum miasta zamieniło się w obszar ogarnięty chaosem - pole bitwy kibiców, do których zaczęli dołączać mieszkańcy, i Policji. Po dwudziestu latach od tych wydarzeń Słupsk jest już zupełnie innym miastem, a nasza rzeczywistość nie przypomina trudnego okresu końca lat 90., jednak chęć rozwiązywania problemów za pomocą przemocy - czy to fizycznej, czy słownej nadal tkwi w nas głęboko.
Jak tamte wydarzenia wpłynęły na miasto i jego wizerunek na świecie? Jak wpłynęły na życie uczestników? Jak na całość patrzą ludzie, którzy brali w nich udział, z perspektywy minionych 20 lat?
Powstający spektakl jest rodzajem dokumentu, który pokazuje pewien fenomen miejski, przywołuje pamięć, jednocześnie zadając pytanie o nieuniknioność zdarzeń. Czy, jak w greckiej tragedii, wisi nad nami fatum, któremu nie sposób się przeciwstawić? Czy wybuch w jednym miejscu pozwala zapobiec czemuś po stokroć gorszemu w innym? Jak kumuluje się energia miasta i gdzie znajduje ujście dla swojego nadmiaru?
W projekt zaangażowany jest aktor Nowego Teatru Wojciech Marcinkowski.
Muzyka na żywo w wykonaniu Rafała Szymańskiego i Piotra Sulika.
Grafiki do spektaklu Wojciech Stefaniec.
Planowany termin Premiery 15 grudnia 2018 r
***
Wiliam Shakespeare "Kupiec Wenecki"
Reżyseria: Szymon Kaczmarek
Scenografia: Kaja Migdałek
Obsada: Igor Chmielnik, Monika Janik, Adam Jędrosz, Anna Kończal (gościnnie), Krzysztof Kluzik, Wojciech Marcinkowski, Kacper Sasin (gościnnie).
Premiera 16.02.2019 r. Duża Scena - Nowy Teatr w Słupsku
Kupiec wenecki to jedna z najciekawszych, ale również najbardziej kontrowersyjnych komedii Szekspira. Jej tytułowym bohaterem jest kupiec Antonio, a nie, jakby się mogło wydawać, żydowski pożyczkodawca Shylock. Motywem budującym napięcie w sztuce i pytania o granice ludzkiej przyzwoitości jest pożyczka udzielona pod zastaw funta ludzkiego mięsa. W przypadku nie zwrócenia długu, wierzyciel rości sobie prawo do wykrojenia kawałka mięsa z ciała dłużnika... Liczni badacze uważają, że Szekspir w tej sztuce utrwala negatywne stereotypy o Żydach, pokazując głównego bohatera jako chciwego wyzyskiwacza, chrześcijanina znów jako uczciwego i dobrego człowieka. Narracja sztuki zgodna jest z ówczesnym głosem ulicy, choć, jak uważają niektórzy badacze, napisany pod presją społeczną dramat ukrywa drugie dno...