Artykuły

Poznań. Premiera "Fausta" i debata o feminizmie w operze

Na spektakl o naukowcu, który dla miłości sprzedał duszę diabłu, zaprasza w sobotę Teatr Wielki. Premiera "Fausta" to okazja, by porozmawiać m.in. o feminizmie w operze.

Libretto opery "Faust" Charlesa Gounoda nawiązuje do pierwszej części słynnego dramatu Johanna Wolfganga Goethego pod tym samym tytułem. Temat człowieka, który zapragnął cofnąć czas, by przeżyć życie jeszcze raz i zaznać miłości, inspirował malarzy, pisarzy i kompozytorów. Z tematem mierzyły się takie postacie, jak Wagner, Liszt czy Berlioz, a z Polaków także Antoni Radziwiłł.

"Faust" Gounoda jest do dziś najsłynniejszą wersją sceniczną tej historii. O tym, by napisać muzykę do arcydzieła Johanna Wolfganga Goethego, kompozytor myślał już w 1838 r., podczas pobytu na stypendium we Włoszech. Jego ulubioną lekturą było w tym czasie podobno właśnie francuskie tłumaczenie dzieła weimarskiego klasyka.

Premiera odbyła się w marcu 1859 r. w Paryżu. I nie odniosła takiego sukcesu, jakiego spodziewali się twórcy. Rozmachu spektakl nabrał dopiero w kolejnych latach, ruszył też w międzynarodowe tournee, dzięki czemu obejrzeli go widzowie w Niemczech, w Belgii, we Włoszech czy w Anglii.

Dzieło do dziś wzbudza emocje. - Po mistrzowsku opracowane partie wokalne, wolne od pustej wirtuozerii, a jednak pozwalające wykonawcom zabłysnąć walorami swej sztuki pociągały najznakomitszych artystów śpiewaków - pisał o operze Francuza znawca gatunku Józef Kański.

Z dziełem francuskiego kompozytora zmierzy się tym razem młoda reżyserka Karolina Sofulak. Jej bohater to renesansowy naukowiec i humanista, który poświęcił całe życie nauce, odciął od ludzi i świata. A potem zapragnął zmienić wszystko. Dzięki temu zwrotowi akcji w opowieści pojawia się wezwany przez niego Mefistofeles...

Karolina Sofulak w ubiegłym roku została laureatką nagrody European Opera Directing Prize Competition. Jest autorką entuzjastycznie przyjętej "Rycerskości wieśniaczej" Mascagniego, przygotowanej dla brytyjskiej Opera North. Jako asystentka współpracowała m.in. z Mariuszem Trelińskim czy Krzysztofem Warlikowskim.

Czym kierowała się w pracy nad poznańskim spektaklem? O tym będzie można porozmawiać z reżyserką w dniu premiery o godz. 17.30 w sali im. Wojciecha Drabowicza.

W piątek o godz. 17 Teatr Wielki zaprasza na debatę "Kim byłby Faust bez Małgorzaty? O feminizmie w operze" z udziałem Agaty Siwiak, Agnieszki Drotkiewicz, Karoliny Sofulak, Marka Weissa i Bartosza Żurawieckiego.

Premiera w sobotę o godz. 19 na Scenie Dużej.

W tytułowej roli w nowym spektaklu wystąpią poznański śpiewak Piotr Friebe i koreański tenor Sehoon Moon. Jak podkreślają realizatorzy, debiutuje on podwójnie - po raz pierwszy na poznańskiej scenie i w tytułowej roli. W postać zakochanej w Fauście Małgorzaty wcielą się Roma Jakubowska-Handke i Monika Mych-Nowicka.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji