Gdańsk. Moniuszko na otwarcie sezonu w Wybrzeżu
Teatr Wybrzeże w ramach trwającego Roku Moniuszkowskiego rozpocznie sezon spektaklem "Karmaniola, czyli od Sasa do Lasa" w reżyserii Pawła Aignera. Znane są też plany na dalszą część sezonu 2019/2020.
Teatr Wybrzeże w wakacje nie próżnował - na widzki i widzów czekały spektakle (w tym premiery) w Gdańsku, Sopocie i na plenerowej scenie w Pruszczu Gdańskim. Po krótkiej przerwie teatr powraca z jesienną premierą otwierającą sezon 2019/2020. Pierwsza z premier nowego sezonu w Teatrze Wybrzeże to pozycja nader nietypowa: rzadka, nieznana, z założenia autoironiczna.
To spektakl na podstawie niezbyt dobrze znanego i przypominanego tylko od czasu do czasu dzieła Stanisława Moniuszki, które jest ewenementem nie tylko w jego dorobku, ale i w ogóle w dziejach rodzimej kultury. "Karmaniola, czyli od Sasa do Lasa" to bowiem "narodowa operetka", dzieło łączące w sobie lekkość tej formy ze swego rodzaju ciężarem patriotycznego i romantycznego zarazem charakteru. To, jak mówi dyrektor sceny Adam Orzechowski, "patriotyczny początek sezonu".
Akcja tego dzieła dzieje się w Paryżu w gorącym i krwawym okresie rewolucji. Jego tytuł to nazwa tradycyjnego tańca, popularnego właśnie w tym okresie - tańczyło się go do rytmu bojowej pieśni. Bohaterami są uczestnicy rewolucji, których napędza energia społecznego buntu, ale i romantyczne uczucia.
Najsłynniejszym współczesnym wystawieniem dzieła Moniuszki była warszawska inscenizacja z 1972 roku. Była ona wspólnym dziełem małżeństwa reżysera Jana Kulmy i pisarki Joanny Kulmowej. Zmarła niedawno poetka i prozaiczka, znana przede wszystkim za sprawą swojej twórczości dla dzieci, była autorką libretta.
Autor najnowszej realizacji, Paweł Aigner, znany jest gdańskim teatromanom przede wszystkim za sprawą swoich barwnych i pełnych energii spektakli szekspirowskich, a przede wszystkim - "Wesołych kumoszek z Windsoru". Ten materiał zdaje się być stworzony dla niego - przed premierą zapowiadał, że chce w tym spektaklu połączyć "boski idiotyzm" operetkowej formy z odniesieniami do współczesności.
Plany na kolejny sezon
"Karmaniola" to dopiero początek tego, co Wybrzeże przygotowało dla widzek i widzów. W listopadzie odbędzie się 11. już edycja Wybrzeża Sztuki. Rozpocznie się 11 listopada spektaklem "Wojna polsko-ruska pod flagą biało-czerwoną" Doroty Masłowskiej w reżyserii Pawła Świątka z Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. W programie przeglądu również "Ewelina płacze" Anny Krasińskiej z TR Warszawa (12 listopada), "Dług" Jana Klaty z Teatru Nowego Proxima (14 listopada), a na zakończenie - Krystian Lupa i jego "Capri - wyspa uciekinierów" ze stołecznego Teatru Powszechnego. Z kolei w grudniu na Dużej Scenie dyrektor teatru, Adam Orzechowski, wyreżyseruje arcydzieło polskiego romantyzmu, czyli "Kordiana" Juliusza Słowackiego.
Według zapowiedzi Wybrzeża w marcu ma zostać oddana do użytku Scena Malarnia (obecnie jest w remoncie). Pierwszą sztuką na jej deskach będzie "Tramwaj zwany pożądaniem" Tennessee Williamsa w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego. W przyszłorocznych planach teatru są również sztuki młodych reżyserów, Radosława Maciąga i Franciszka Szumińskiego, oraz spektakle uznanych reżyserów (Radosław Rychcik, Kuba Kowalski, Jarosław Tumidajski) i tylko jednej reżyserki - Eweliny Marciniak.
***
"Karmaniola, czyli od Sasa do Lasa", libretto: Joanna Kulmowa, reżyseria: Paweł Aigner, kierownictwo muzyczne: Tomasz Lewandowski, scenografia: Magdalena Gajewska, kostiumy: Zofia de Ines, konsultacje wokalne: Cezary Szyfman, inspicjentka, suflerka: Agnieszka Szczepaniak, występują: Ewa Jendrzejewska, Agata Bykowska, Marzena Nieczuja-Urbańska, Grzegorz Gzyl, Mirosław Krawczyk, Cezary Rybiński, Maciej Szemiel, Zbigniew Olszewski, Adam Turczyk, Marek Tynda, Piotr Witkowski