Artykuły

Katowice. 3. Międzynarodowy Festiwal Open The Door

W czwartek 24 września w Teatrze Śląskim rozpoczyna się 3. Międzynarodowy Festiwal Open The Door. O jego programie opowiada Dagmara Gumkowska, kuratorka programowa.

W czwartek 24 września w Teatrze Śląskim rozpoczyna się 3. Międzynarodowy Festiwal Open The Door. O jego programie opowiada Dagmara Gumkowska, kuratorka programowa.


Marta Odziomek: Mimo trudnej sytuacji Teatr Śląski postanowił zorganizować trzecią edycję festiwalu. Jaki będzie?

Dagmara Gumkowska: – Trzecia edycja Międzynarodowego Festiwalu Open the Door, organizowana w tym trudnym dla wszystkich roku, jest niewątpliwie szczególna. Pandemia spowodowała, że doceniliśmy wartość międzyludzkich spotkań, ale też piękno doświadczania sztuki „na żywo”, możliwości obejrzenia spektaklu czy filmu wraz z innymi i wśród innych. Tym goręcej więc zapraszam, by wykorzystać tę szansę w pełni.

Jak zwykle ważnym aspektem programu festiwalu będzie temat wykluczenia i „włączania”. Open The Door to festiwal, za sprawą którego chcemy pokazać, że różnorodność to społeczny fakt i społeczna wartość. Również wartość artystyczna. Zaprezentowane podczas festiwalu projekty będą więc bardzo zróżnicowane, pokażemy rozmaite teatralne i artystyczne formy – spektakle, w tym również plenerowe, słuchowisko, filmy – fabularne i dokumentalne, a także instalację performatywną „Czułość” w reżyserii Katarzyny Borkowskiej i z udziałem Kamili Baar.

Tegoroczna edycja festiwalu będzie krótsza niż zwykle, ale w jej programie znajdą się ważne i bardzo różnorodne projekty. Naszymi gośćmi będą zespoły z Wielkiej Brytanii, Czech, Hiszpanii i oczywiście polscy twórcy.


Jakie spektakle zobaczymy na żywo?

– Intrygujący czeski spektakl „Virtual Ritual” zabierze nas w wyprawę po świecie komputerowej gry. Wraz z jego twórcami (a raczej ich awatarami) będziemy wędrować ulicami wirtualnego miasta, poznawać rządzące nim i zamieszkującą społecznością zasady, by potem przyjrzeć się miastu rzeczywistemu. Co różni je od gry? Jakie rządzą nim zasady? Dlaczego miliony ludzi na całym świecie każdego dnia logują się do światów gier, tworząc wirtualną społeczność? Czy świat gry to naprawdę świat, w którym można przekroczyć wszelkie granice?


Brytyjski spektakl „Głośniej nie zawsze znaczy wyraźniej” zaskoczy nas z kolei pokazując, jak często ulegamy stereotypom – w tym przypadku stereotypom dotyczącym osób głuchych. Historia bohatera przedstawienia to opowieść o przełamywaniu stereotypów, o budowaniu porozumienia, o komunikacji. Opowiedziana z dużym dystansem i poczuciem humoru pokazuje nam, że to od nas zależy, kogo widzimy – sympatycznego, młodego, zabawnego mężczyznę czy osobę głuchą. To od nas zależy, gdzie położymy akcent.

Polskie przedstawienie „Popytka” zrealizowane przez Weronikę Fibich z udziałem mieszkających w Polsce kobiet – Czeczenek, muzułmanek – to z kolei subtelna opowieść o ludziach, których tragiczne doświadczenie wojny i niebezpieczeństwa popycha do trudnej decyzji o opuszczeniu domu. To zarazem poruszające przedstawienie pokazujące nam, jak niewiele wiemy o ludziach, którzy czasem mieszkają obok nas, jak mało trudu zadajemy sobie, by pod noszonymi przez bohaterki chustami zobaczyć po prostu kobiety, matki, żony, dyskretnie i w ciszy walczące o lepszy los dla swoich rodzin.

Pośpiech, który wypełnia, żeby nie powiedzieć definiuje nasze życie, sprawia, że mkniemy do przodu, mijając bez namysłu tych, którzy nie idą czy nie mogą iść w naszym tempie. Biegniemy do czegoś, co być może będzie, nie zauważając tego, co już jest, co mamy. Brawurowo zagrany, szalony spektakl hiszpańskiego artysty Guillema Alby „Calma!” dowiedzie tego z całą mocą. Jego zabawne i piękne plastycznie przedstawienie to prawdziwy rarytas teatralnej formy i sztuki aktorskiej, dowód, że porozumienie z widzem można budować bez słów, że sztuka może łączyć i jednoczyć. Może to właśnie za jego sprawą zatrzymamy się na chwilę, by pozwolić sobie na radość z prostych codziennych spraw.


Na zakończenie festiwalu zaprezentujemy ogromne widowisko plenerowe „Ślepcy” w wykonaniu krakowskiego Teatru KTO, inspirowane bestsellerem portugalskiego noblisty Jose Saramago „Miasto ślepców”. Historia miasta, którego mieszkańcy nagle, z niewiadomych powodów zaczynają tracić wzrok, do niedawna wydawała się abstrakcyjną literacką metaforą. Dziś, 10 lat po premierze spektaklu, w roku, w którym pandemia koronawirusa zatrzymała świat, spektakl nabrał nowego wymiaru. Przekonaliśmy się, że coś, co wczoraj wydawało się fikcją, jutro może okazać się rzeczywistością...


W programie znalazły się również inne propozycje repertuarowe.

– Zaprezentujemy również blok projektów filmowych objętych wspólnym hasłem „Open The Door na ekranie”, w tym propozycje dla dzieci zorganizowane w formie seansów kina wrażliwego sensorycznie. Będzie można zobaczyć instalację performatywną „Czułość. Jestem. 24 h”. Nie zabraknie oczywiście spotkań z artystami. Gorąco zapraszamy również na słuchowisko „Staś i Zła Noga” oraz zrealizowany przez studentów Arteterapii Uniwersytetu Śląskiego spektakl „Dobry materiał” w reżyserii Zbigniewa Wróbla, aktora Teatru Śląskiego, oraz na spotkanie z uczestnikami pierwszej edycji telewizyjnego programu „Down the road”.

Edycja krótsza, bo trwająca do 27 września, ale wydarzeń, jak widać, cała masa. Szczegóły oczywiście na stronie Teatru Śląskiego oraz na FB Festiwalu. Gorąco zapraszam! Do zobaczenia w teatrze!


Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji