Artykuły

Warszawa. Kolejna odsłona Sceny Nowej Muzyki

Pod koniec października Nowy Teatr rozpoczyna kolejną odsłonę koncertów w ramach Sceny Muzyki Nowej. Cykl koncertów Chain Ensemble to prezentacja ważnych dokonań muzycznych ostatnich kilku dekad poza dorocznym świętem muzyki współczesnej. 


Ró czyli spokój 


20 października | 19.00 


Kroschel / Mincek / Thorvaldsdottir / Donatoni


Spokój – nie jako odprężenie – lecz jako pełna swobody koncentracja – to przestrzeń wspólna październikowego koncertu Chain Ensemble.  Uważne poruszanie się po kruchym terenie, jakim jest stan pełni, ciągle na nowo na przemian osiągany i destabilizowany. A przy tym błyskotliwość tych na poły realnych, na poły magicznych zjawisk wyłonionych z wyobraźni kompozytorskiej sprawia, że Ró czyli spokój to nie tylko trening uważności (vide sławetne mindfulness), ale też ekscytujące eksploracje muzyczności.  


Program: 


Artur Kroschel Fracture (2006/2007)


Alex Mincek Poco a Poco (2009)


Anna Thorvaldsdottir (2013)


Franco Donatoni Hot (1989)


Podróże i „podróże”


9 listopada | 19.00 


Kagel / Szalonek / Romitelli


Koncert elektryzujący – i nie chodzi tu jedynie o szalone brzmienia gitar elektrycznych – lecz o wielokierunkowe halucynogenne oddziaływania muzycznej wyobraźni. Lekcja Profesora Bad Trip to środkowa część trylogii, którą Romitelli napisał pod wpływem tekstów Henri’ego Michaux poświęconych meskalinie i innym środkom zmieniającym świadomość, odnajdując analogie pomiędzy turbulencjami tak zaburzonej percepcji a procesami dziejącymi się w jego muzyce – obrazy dźwiękowe są poddawane ciągłym wstrząsom, drganiom, deformacjom, ich kontury falują, wibrują, oscylują. Zaburzone są też kierunki wyznaczane przez muzyczną busolę Maurizio Kagela – roztapiające się zegary z Trwałości pamięci Salvadora Dalego, to drobnostka w porównaniu z „Różą wiatrów na orkiestrę salonową” tego kompozytora o korzeniach argentyńsko-żydowskich mieszkającego przez większość życia na zachodzie Europy, który swój antykolonialny krytycyzm i ironię koduje już w tytule swego fascynującego ośmioczęściowego muzycznego traktatu. „Północny zachód” zaczyna się imaginacyjną procesją Indian z Andów, powoli zbliżającą się do publiczności, a kończy się  pogwizdywaniami o lekkich odcieniach karnawałowo-sielskich. Skrząca się mrozem „Północ” to odwołanie do syberyjskich rytuałów szamańskich. A Kagela z Romittelim łączą tu Connections Witolda Szalonka – odkrywcy „dźwięków kombinowanych”, którego sonorystyczną inspiracją była „dziwność” dźwięków przypadkowych powstających przy nieumiejętnej grze i brzmienia instrumentów pozaeuropejskich.


Program: 


Mauricio Kagel Die Stücke der Windrose: Nordwesten (1991) i Norden (1994)


Witold Szalonek Connections (1972)


Fausto Romitelli Professor Bad Trip, Lesson 2 (1999)


Musica Pura z Austrii


1 grudnia | 19.00


Kühr / Schaufler / Harnik / Furrer / Gander


Muzyka absolutna, muzyka czysta, autoteliczna, która sama jest swoją treścią, nie potrzebuje słów. Jest jak nautilus, łodzik, który dobudowuje kolejne kommory swojej spiralnej muszli przemierzając podmorskie przestrzenie – tak widzi swoją twórczość Elisabeth Harnik – kompozytorka i improwizatorka. 


Rock, hard rock i metal to ulubiona muzyka Bernharda Gandera, od niej zaczynał, i jej energię przenosi do muzyki „klasycznej”, ale w take nine nawiązuje nie tyle do słynnego Take five, lecz do Blue Rondo à la Turk Dave’a Brubecka i charakterystycznej nieparzystej rytmiki w metrum 9/8. I Harnik, i Gander, to uczniowie Beata Furrera. Jego „linia horyzontu” to badanie zasady transformacji cząstek, zlepiających się ze sobą i przeplatających w nieskończonej ucieczce, tworząc studium ruchomego cienia.


Program: 


Gerd Kühr Música Pura (2011)


Anselm Schaufler Via (2005)


Elisabeth Harnik re-framing I (2010) 


Beat Furrer linea dell'orizzonte (2012) 


Bernhard Gander take nine (2011)


Renesans i barok dziś


15 grudnia | 19.00


Davies / Sciarrino / Mykietyn


Muzyka dawna iluminowana współczesną wyobraźnią dźwiękową – najbardziej awangardowy kompozytor czasów renesansu, Gesualdo, książę i mistrz madrygałów, oraz jego współczesny odpowiednik – Sciarrino. „Głosy pod szkłem” ożywają pod jego kryształową lupą, uprzestrzennione w czasie, a instrumentarium wzorowane na renesansowym jest precyzyjnie połączone z nowymi brzmieniami. Artyzm Anny Radziejewskiej i jej głos są dla Sciarrina inspiracją od czasu, kiedy zachwyciła go w 2004 śpiewając rolę Lady Mackbeth w jego operze, tak też jest w Cantiere del poema, „placu budowy wiersza”, z tekstami samego kompozytora. Piękno barokowej fugi z Mykietynowskiej konstrukcji w takim kręgu, inkrustowanym też instrumentalnymi odczytaniami dawnych motetów w wersji Petera Maxwella Daviesa, jest jeszcze bardziej dotykalne.


Program: 


Peter Maxwell Davies Four Instrumental Motets from Early Scottish Originals (1973-77, wybór)


Salvatore Sciarrino Gesualdo senza parole (2013)


Salvatore Sciarrino Le voci sottovetro: Elaborazioni da Carlo Gesualdo da Venosa (1999)


Salvatore Sciarrino Cantiere del Poema (2011) 


Paweł Mykietyn 3 for 13 (1994)


Wykonawcy:


Andrzej Bauer – dyrygent, prowadzenie koncertu


Chain Ensemble


Bilety: 30 zł


Organizator: Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego


Współorganizator: Nowy Teatr


Projekt współfinansuje m.st. Warszawa


Repertuar na październik


bilety.nowytetar.org


Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji