Artykuły

Ewelina Marciniak nominowana do Fausta, najważniejszej niemieckiej nagrody teatralnej

Ewelina Marciniak, jedna z najważniejszych polskich reżyserek teatralnych, od kilku lat robi karierę na europejskich scenach. Właśnie otrzymała nominację do Fausta - najważniejszej niemieckiej nagrody teatralnej w kategorii reżyseria, za znakomitego „Boksera” według powieści Szczepana Twardocha „Król”, wystawionego na deskach hamburskiego Thalia Theater. 


Osadzona w realiach międzywojennej Warszawy opowieść o żydowskim pięściarzu, uwikłanym w wielką politykę i mroczne interesy półświatka zachwyciła niemiecką krytykę. O zwycięzcach zdecyduje pięcioosobowe jury nominowane przez Niemiecką Akademię Sztuk Przedstawionych. Niemiecka Nagroda Teatralna Der Faust 2020 jest organizowana i finansowana przez Fundację Kultury Landów, Niemiecką Akademię Sztuk Przedstawionych i Stowarzyszenie Scen Niemieckich. Partnerem wydarzenia jest Państwowy Teatr w Hannoverze, z kolei partnerem medialnym 3sat oraz Die Deutsche Bühne. W każdej kategorii nominowanych jest trzech artystów. Do tej pory zaprojektowaną przez austriackiego artystę Ericha Wondera statuetkę otrzymali między innymi: Frank Castorf, Martin Wuttke oraz Elfriede Jelinek. Polska reżyserka rywalizować będzie z Moritzem Kochem (nominacja za spektakl „Michael Kohlhaas” z Theater für Niedersachsen Hildesheim ) i Tilo Nestem ( spektakl „Tyll" z Hessisches Staatstheater Wiesbaden). Tegorocznych laureatów poznamy 21 listopada, na gali w Hannowerze, gdzie Nagrodę za całokształt twórczości odbierze William Forsythe.


Ewelina Marciniak, etatowa reżyserka Teatru Wybrzeże w Gdańsku jest laureatką najważniejszych krajowych nagród teatralnych. Zadebiutowała w Teatrze Polskim w Bielsku Białej, reżyserowała między innymi w Teatrze Starym, Teatrze Polskim we Wrocławiu, Teatrze Współczesnym w Szczecinie. Za głośną inscenizację tekstów Elfriede Jelinek „Śmierć i Dziewczyna” otrzymała Paszport Polityki. 


Jej wysmakowane estetycznie, inscenizowane z rozmachem przedstawienia, oparte na klasycznych tekstach oraz literaturze współczesnej wzbudzają zachwyt i prowokują. W swoim teatrze Marciniak opowiada o człowieku uwikłanym w kulturowe konwencje, poszukującym prawdy o sobie i bliskości z drugim człowiekiem.


W 2016 roku Marciniak debiutowała w Niemczech znakomicie przyjętym „Snem Nocy Letniej” wystawionym w Teatrze Miejskim we Freibergu, gdzie pracowała później jeszcze dwukrotnie. Tuż przed wybuchem pandemii premierę miało tam jej „Poskromienie Złośnicy”. W marcu przyszłego roku Marciniak wróci do Hamburga, żeby na dużej scenie Thalia Theater wystawić „Księgi Jakubowe”, według powieści nagrodzonej literackim Noblem Olgi Tokarczuk. W planach ma już kolejne europejskie realizacje. 


Ostatnim spektaklem Marciniak zrealizowanym w Polsce jest oparta na głośnej powieści Eduarda Louisa „Historia Przemocy” z Teatru im. Fredry w Gnieźnie.


Jesienią na ekrany wejdzie długo oczekiwany 8 odcinkowy serial oparty na bestsellerowej powieści Szczepana Twardocha w reżyserii Jana P. Matuszyńskiego, wyprodukowany przez Canal +. 


Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji