Artykuły

Warszawa. Koncert noworoczny w Polskiej Operze Królewskiej

1 stycznia o godz. 12.00 w Teatrze Królewskim w Starej Oranżerii  w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie odbędzie się koncert noworoczny. Materiał będzie dostępny do godz. 19.00 w dniu 3 stycznia na kanale YouTube Polskiej Opery Królewskiej.


Pełne humoru arie i sceny zbiorowe z najsłynniejszej opery Gioacchina Rossiniego wykonają znakomici soliści – Sylwester Smulczyński, Robert Szpręgiel, Aneta Łukaszewicz, Robert Gierlach, Wojciech Gierlach, Justyna Stępień – wraz z Orkiestrą Polskiej Opery Królewskiej. Całość poprowadzi maestro Dawid Runtz.


Il barbiere di Siviglia (Cyrulik sewilski) to jedno z najsłynniejszych dzieł Gioacchina Rossiniego. Choć jego napisanie zajęło ponoć kompozytorowi zaledwie trzy tygodnie, to okazało się jednym ze szczytowych osiągnięć w gatunku opera buffa. Skrząca się od oryginalnych muzycznych pomysłów kompozycja obfituje w kunsztowne arie i zabawne dialogi. Doskonałość muzycznych rozwiązań potęguje znakomite libretto, które Cesare Sterbini ułożył na podstawie sztuki Pierre'a Beaumarchais'ego.


Dziś nie każdy pamięta, że prapremiera słynnej opery Rossiniego odbyła się pod tytułem Almaviva, ossia L’inutile precauzione (Almaviva lub Zbyteczna ostrożność). Zmiana oryginalnego tytułu stanowiła jeden z licznych zabiegów mających na celu zjednanie rzymskiej publiczności. Spodziewano się bowiem, że wykorzystanie przez młodego Rossiniego tekstu, na kanwie którego powszechnie szanowany Giovanni Paisiello skomponował wcześniej własną operę, może wzbudzić negatywne emocje. I rzeczywiście. Na nic zdało się uzyskanie zgody mistrza oraz wyjaśnienie dołączone do programu. Wszelkie próby załagodzenia sytuacji okazały się daremne, a premiera, która odbyła się w Teatro Argentina w Rzymie 20 lutego 1816 roku, zakończyła się fiaskiem.


Jednak już drugie przedstawienie publiczność przyjęła z należytym uznaniem. Wkrótce zaś opera zyskała sławę nie tylko we Włoszech, ale i na całym świecie. Przyjąwszy ostatecznie tytuł tożsamy z literackim pierwowzorem, Il barbiere di Siviglia Rossiniego bawi i zachwyca również dziś.


WYKONYWANE FRAGMENTY


Uwertura


Cavatina Figara Largo al factotum della città


Duetto All’idea di quel metallo


Cavatina Rosiny Una voce poco fa


Aria Basilia La calunnia e un venticelo


Duetto Dunque io son…


Aria Bartola A un dottor della mia sorte


Duetto Pace e gioia sia con voi


Aria Rosiny Contro un cor che accende amore


Quintetto Don Basilio!


Aria Berty Il vecchiotto cerca moglie


Terzetto Ah! qual colpo inaspettato!


Finaletto Di si felice innesto serbiam memoria eterna?


OBSADA


HRABIA ALMAVIVA - SYLWESTER SMULCZYŃSKI


FIGARO - ROBERT SZPRĘGIEL


ROSINA - ANETA ŁUKASZEWICZ 


DON BARTOLO - ROBERT GIERLACH


DON BASILIO - WOJCIECH GIERLACH


BERTA - JUSTYNA STĘPIEŃ 


ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ


DYRYGENT - DAWID RUNTZ


Do realizacji wydarzenia wykorzystano oświetlenie dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.


Wydarzenie organizowane pod Mecenatem PZU.


Partnerem Polskiej Opery Królewskiej jest Biuro tłumaczeń Lidex.


Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji