Artykuły

Jaka Opera na Zamku?

O Operze na Zamku ostatnio w mediach głośno, niestety, nie za sprawą porywających premier i wielkiej sztuki wokalnej, ale z powodu nagiego odwołania dyrektora naczelnego Marka Sztarka i rozpisania nowego konkursu na to stanowisko. Szczeciński teatr maksymalnie ogranicza działalność i tkwi w stanie zawieszenia organizacyjnego i artystycznego. Jaka powinna być szczecińska opera? Oto kolejne głosy - czytamy w Kurierze Szczecińskim

Halina Drabek, przewodnicząca Stowarzyszenia Miłośników Opery i Operetki: Oczekuję od Opery na Zamku przedstawień na wysokim poziomie artystycznym. I nie muszą to być wyłącznie opery z wielkiego repertuaru. Bardzo cenię też klasyczne operetki. Ale myli się ten, kto uważa, że operetkę można wystawiać z taryfą ulgową. Dobrze przygotowana operetka wymaga wielkich nakładów finansowych i artystycznych. Partie operetkowe powinny być też obsadzone świetnymi głosami, a nie artystami, którzy nie sprawdzają się w operze, więc angażuje się ich do operetek. Szczecińska opera powinna też utrzymywać cały czas w repertuarze polskie opery. Kolejna sprawa: Opera na Zamku oferuje widzom zdecydowanie za mało spektakli. Przedstawienia powinny być grane co najmniej 4-5 razy w tygodniu! Nie może być również sytuacji, w której zespół wyjeżdża na tournee, a teatr świeci w rym czasie pustkami. Nieodzowne jest też utrzymywanie tzw. żelaznego repertuaru. Widz powinien mieć dostęp do wielkich dzieł Verdiego, Mozarta, Bizeta czy Pucciniego.

Dr Andrzej Wątorski, slawista, wykładowca US: Chciałbym do Opery na Zamku chodzić przede wszystkim na ambitny repertuar operowy, oglądać dzieła m.in. Ch.W Glucka, J. Haydna, W.A Mozarta, CM. Webera, G. Rossiniego, V Belliniego, N. Rimskiego-Korsakowa, S. Prokofiewa, K. Szymanowskiego... Nie powinno się też, oczywiście, zaniedbywać lekkiego repertuaru operetkowo-musicalowego, spektakli baletowych i adresowanych do dziecięcej widowni. Chciałbym także, aby Opera na Zamku wzorem teatrów Berlina, Warszawy czy Lwowa grała przez niemal cały tydzień, a nie wyłącznie w soboty i niedziele. Szczeciński teatr powinien też organizować i kontynuować przedsięwzięcia artystyczne w przestrzeni Cmentarza Centralnego, deptaku Bogusława, w amfiteatrze, na Wałach Chrobrego, utrzymywać w ofercie Turniej Tenorów. Bardzo dobry był projekt "Opera w pałacach" i powinien być kontynuowany wraz z innymi akcjami edukacyjnymi.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji