Artykuły

Warszawa. Uwagi ministra kultury do zmian na liście lektur

Minister kultury i dziedzictwa narodowego Kazimierz M. Ujazdowski [na zdjęciu] przedstawił uwagi do projektu rozporządzenia określającego listę lektur dla poszczególnych typów szkół.

Kanon lektur szkolnych powinien być ukształtowany przy uwzględnieniu kilku zasad: hierarchii dokonań literackich, szacunku dla integralności całej polskiej literatury oraz troski o znajomość literatury europejskiej. Przedstawione dziś uwagi do propozycji zgłoszonych przez MEN oparte są właśnie na tych założeniach - powiedział minister Ujazdowski.

MKiDN proponuje uzupełnić listę lektur dla klas IV-VI szkoły podstawowej o "Bajki robotów" Stanisława Lema, zaś dla gimnazjum o poezję Zbigniewa Herberta i Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego oraz "Ziele na kraterze" Melchiora Wańkowicza. Zgodnie z propozycją, na listę lektur w liceum wróciłyby takie książki, jak "Inny świat" Gustawa Herlinga-Grudzińskiego, "Lord Jim" Josepha Conrada, "Zbrodnia i kara" Fiodora Dostojewskiego i wybór z twórczości Witolda Gombrowicza. Dzieła Jana Dobraczyńskiego jako pisarza ważnego, ale nie pierwszoplanowego, nie powinny znajdować się w wykazie. Ze względu na znaczenie dramatów romantycznych w historii polskiej literatury, uczniowie liceów muszą zapoznać się z fragmentami zarówno "Kordiana" Juliusza Słowackiego, jak i "Nie-Boskiej komedii" Zygmunta Krasińskiego (nie zaś alternatywnie z częścią jednego z tych dzieł, co przewiduje projekt MEN).

MKiDN proponuje, aby lista lektur na poziomie rozszerzonym zawierała: "Szewców" Witkacego, "Proces" Franza Kafki i fragmenty "Fausta" Goethego.

Spośród literatury zarówno pomijanej wcześniej, jak i nieobecnej w projekcie MEN, minister kultury i dziedzictwa narodowego proponuje uwzględnić w kanonie lektur: "Listy" Zygmunta Krasińskiego oraz wiersze Jana Lechonia, Kazimierza Wierzyńskiego i Jarosława Marka Rymkiewicza. Propozycja MKiDN zwraca uwagę na potrzebę znajomości w liceum na poziomie rozszerzonym: eseistyki Zbigniewa Herberta, Czesława Miłosza i Jerzego Stempowskiego oraz fragmentów dzienników Marii Dąbrowskiej, Witolda Gombrowicza i Andrzeja Bobkowskiego. Proponuje się również wprowadzenie na tym poziomie nauczania wybranych opowiadań Brunona Schulza, "Drogi donikąd" Józefa Mackiewicza i "Sir Tomasz More odmawia" Hanny Malewskiej.

Pisarstwo emigracyjne jest integralną częścią polskiej literatury, stąd obecność dzieł Józefa Mackiewicza, Andrzeja Bobkowskiego i Jerzego Stempowskiego. Jako twórcy emigracyjni są oni w Polsce wciąż zbyt słabo znani, choć ich obecność w kanonie literatury polskiej drugiej połowy XX wieku jest bezsporna - podkreślił minister Kazimierz M. Ujazdowski.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji