Ożyły tajemnicze marionetki
"Piękna i Bestia" w reż. Mariana Pecko w Teatrze Banialuka w Bielsku-Białej. Oglądała Wanda Then z Dziennika Zachodniego.
Zupełnie nie wiadomo na co patrzeć. Na marionetki perfekcyjnie pociągane przez aktorów za sznurki, czy na samych aktorów rozgrywających tuż obok nich jakby drugi spektakl. Oba wyreżyserowane są do najdrobniejszych szczegółów, wymagają koncentracji i skupienia uwagi na każdym ruchu i słowie. Aż chce się przyjść drugi raz, by nie uronić niczego z tak pokazanej "Pięknej i Bestii" w Teatrze Lalek Banialuka w Bielsku-Białej.
Zaskakujący jest pomysł nadania kształtu Bestii - to ukształtowana z papieru, przypominająca nieco polnego stracha postać animowana aż przez trzech aktorów. To wymaga od nich wręcz cyrkowych akrobacji. Przydaje jednak scenom dodatkowego ruchu, budzi duże zainteresowanie widzów próbujących dociec, jakim sposobem działa owa papierowa machina.
Choć baśń o pięknej córce kupca i bestii, w jaką za pychę zamieniła księcia zła czarownica, zna prawie każdy z nas, to spektakl, który na rozpoczęcie sezonu zaproponował bielski Teatr Lalek Banialuka, robi duże wrażenie. To nieważne, że wiemy, jaki będzie finał. Niespodzianką jest i tak każda kolejna scena. Wszystkie o niespiesznym, pięknym, poetyckim rytmie, pełne magii i baśniowego uroku, powolne, ale niezwykle atrakcyjne wizualne. Bielskie przedstawienie tym właśnie różni się od najbardziej znanych kinowych i książkowych wersji tej baśni.
Jednym z jego dodatkowych walorów jest archaiczny, choć łatwy do zrozumienia oryginalny tekst Jana Ośnicy. Na scenie klasyczna technika marionetkowa spotkała się z nowoczesnym myśleniem o teatrze. Do tego dodać trzeba wysmakowane kostiumy i pełne wyrazu lalki oraz zaskakującą scenografię. Aktorzy dbają ponadto, by widowisku nadać pełny kształt. Nie ma więc szarżowanych w pojedynkę ról. Każdy gra swoją przekonująco, tworząc postać wiarygodną, choć odpowiednio wyeksponowaną.
Spektakl adresowany jest do dzieci w wieku 10-12 lat, ale walory realizacyjne zainteresują zapewne również młodzież i dorosłych.