Więcej polskiej kultury w sieci
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego podsumowało swoje doświadczenia w promowaniu kultury w sieci - pisze Tomasz Gromadka w Rzeczpospolitej.
- W ciągu kilku miesięcy wszystkie nasze internetowe projekty zostaną udostępnione internautom - powiedział minister Bogdan Zdrojewski na poniedziałkowej konferencji prasowej zorganizowanej pod hasłem "Kultur[AT] w sieci". - Jesteśmy otwarci na ich sugestie.
Trwają prace nad cyfryzacją zbiorów bibliotecznych oraz wyrównywaniem szans w dostępie do Internetu. Serwisy instytucji podległych ministerstwu cieszą się w sieci popularnością. Portal Biblioteki Narodowej znalazł się na pierwszym miejscu rankingu stron WWW przeprowadzonego na zlecenie resortu. W 2008 r. zanotował 6 mln odwiedzin.
- W sieci pełnimy funkcje informacyjną i promocyjną. Naszym celem jest udostępnianie w Internecie coraz większej liczby książek - powiedział na konferencji Tomasz Makowski, dyrektor Biblioteki Narodowej.
Ministerstwo na stronie Kongreskultury.pl dopuściło do głosu także użytkowników sieci zainteresowanych debatą o kulturze. Mogą dyskutować m.in. o wpływie sztuki na kreowanie przemian społecznych.
Od 1 września rusza portal dla dzieci - www.kula.gov.pl. Mali Polacy poprzez gry i zabawy będą mogli się uczyć historii i tradycji swojego kraju.
- Jeżeli zapomnisz o Internecie, to nie przetrwasz - powiedział podczas konferencji Michał Merczyński, dyrektor Narodowego Instytutu Audiowizualnego, przytaczając słowa amerykańskiego naukowca.
Ranking stron www instytucji podległych Ministerstwu Kultury i Dziedzictwa Narodowego
1. Biblioteka Narodowa w Warszawie
2. Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie
3. Filharmonia Narodowa w Warszawie
4. Muzeum Narodowe w Warszawie
5. Archiwa Państwowe
6. Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego
7. Muzeum Narodowe w Krakowie
8. Krajowy Ośrodek Badań i Dokumentacji Zabytków
9. Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu
Ranking wykonano na zlecenie Ministerstwu Kultury i Dziedzictwa Narodowego w lipcu 2009. Specjaliści badali strony instytucji podległych resortowi i przyznawali im punkty m.in. za liczbę odsłon, walory graficzne czy klarowność przekazu.