Artykuły

Istotne rozmowy z Wajdą, Fryczem...

Wywiady z artystami to niełatwy kawałek chleba. Najchętniej na rozmowy zgadzają się albo wręcz sami się o nie dopraszają, kiedy promują swoje najnowsze dzieło. Trzeba się napracować, żeby wyłuskać z ich bałwochwalczych opowieści coś ciekawego. Inaczej jest, gdy z wybitnymi twórcami spotyka się ktoś taki jak Łukasz Maciejewski, który opublikował właśnie zbiór pt. "Przygoda myśli. Rozmowy obok filmu" - pisze Magda Huzarska-Szumiec w Polsce Gazecie Krakowskiej.

"Na planie pracowało nam się świetnie. Wszyscy moi koledzy to profesjonaliści. Film będzie prawdziwym wydarzeniem". Ilekroć słyszę od aktorów czy reżyserów choćby jedno z tych zdań, wyłączałam dyktafon. Ręce mi opadają i wiem, że zaczyna się droga przez mękę. Bo wywiady z artystami to niełatwy kawałek chleba. Najchętniej na rozmowy zgadzają się albo wręcz sami się o nie dopraszają, kiedy promują swoje najnowsze dzieło. Trzeba się napracować, żeby wyłuskać z ich bałwochwalczych opowieści coś ciekawego.

Inaczej jest, gdy z wybitnymi twórcami spotyka się ktoś taki jak Łukasz Maciejewski, który opublikował właśnie zbiór pt. "Przygoda myśli. Rozmowy obok filmu".

Znany krytyk przeprowadził 27 wywiadów z artystami, od których nazwisk aż kręci się w głowie. Są wśród nich m.in. Andrzej Wajda, Agnieszka Holland, Andrzej Barański, Jan Frycz, Jan Peszek, Olgierd Łukaszewicz czy Krzysztof Majchrzak. Już sam dobór bohaterów gwarantuje, wysoki poziom rozmowy.

A Łukasz Maciejewski potrafi rozmawiać. Jego niezwykła wiedza, i to nie tylko filmowa, pozwala mu swobodnie dyskutować na tematy istotne. I tak z Izabelą Cywińską zastanawia się nad twórczością Jarosława Iwaszkiewicza, a z Agnieszką Holland w fascynujący sposób roztrząsa fenomen cielesności.

Z Andrzejem Barańskim swobodnie dyskutuje o mocy pejzażu, a z Krzysztofem Krauze o odkrywaniu Nikifora.

Do takich rozmów nie wystarcza jednak erudycja. Konieczny jest ten rodzaj wrażliwości, który pozwala Łukaszowi Maciejewskiemu nie tylko odczytywać intencje twórców, ale też utożsamiać się z nimi, szukać w sobie odpowiedzi na nurtujące nie tylko ich pytania. A równocześnie krytyk potrafi wycofać się w cień, absolutnie nie narzucać swoich poglądów. Jest po prostu świetnym partnerem do rozmowy, który nie obawia się jednak ujawniać swojego zdania.

Dlatego też możemy dostrzec emocje, jakie towarzyszyły tym rozmowom. Choćby czytając wywiad z Kolskim, czujemy, jak krytyk "boksuje się" z reżyserem, jak nie daje się zbić z tropu twórcy, który boi się, że mógłby zostać w jakikolwiek sposób zaszufladkowany. Przeciwwagą dla tego wywiadu jest z kolei pełna empatii rozmowa z Dorotą Kędzierzawką "O tragedii dzieciństwa", która jest tematem jej filmów.

"Przygoda myśli" to naprawdę wciągająca lektura - i to nie tylko dla kinomanów.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji