Artykuły

Świat według Brooka

"11 and 12" w reż. Petera Brooka w Instytucie Grotowskiego we Wrocławiu. Pisze Marta Wróbel w tygodniku Wprost.

Rzecz się dzieje w malijskiej wiosce, ale mogłaby zdarzyć się wszędzie. Bo najnowszy spektakl Petera Brooka, wybitnego reżysera, to uniwersalne studium ludzkiej natury z konfliktem religijnym i nietolerancją w tle.

Ascetyczna scenografia, gra świateł i subtelne dźwięki wydobywają się z instrumentów perkusyjnych. Jeden z aktorów opowiada historię religijnych i rasowych sporów. Ich powodem jest różnica zdań co do liczby paciorków w różańcu (tytułowe liczby), według których odmawiana jest w wiosce modlitwa. Najpierw konflikt rodzi się między członkami plemienia, potem między Malijczykami i francuskimi władzami. Teatralna opowieść kończy się tragicznie.

"11 and 12" to już drugi spektakl 84-letniego Brytyjczyka oparty na powieści "Życie i nauczanie Tierno Bokara - mędrca z Bandiagara", autentycznej historii życia sufickiego mistyka pióra Amadou Hampate Ba. Reżyser w "11 and 12" po raz kolejny wcielił w życie swoją teorię "pustej przestrzeni" z teatrem bez slapstickowych efektów czy epatowania nagością. Teatrem, gdzie najważniejsi są publiczność i aktorzy, którym po prostu się wierzy. Brook zbierał materiały do "11 and 12" wiele lat, podróżując po świecie i obserwując konflikty religijne w różnych krajach. "11 and 12" polską premierę miało 16 stycznia na scenie Teatru Polskiego we Wrocławiu. Kolejny raz spektakl będzie można zobaczyć 5 lutego w Barbican Theatre w Londynie. Przedstawienie współprodukuje Instytut Jerzego Grotowskiego.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji