Artykuły

Warszawa. Gościnny pokaz "Fantazego" w reżyserii Piotra Cieplaka

W ramach projektu "Słowacki. Dramaty wszystkie" 28 kwietnia 2010 roku o godzinie 18.00 w TR Warszawa odbędzie się pokaz specjalny spektaklu "FANTAZEGO" w reżyserii Piotra Cieplaka z Teatru Miejskiego im. W. Gombrowicza w Gdyni.

Słowacki jest mantryczny i świetnie nadaje się do słuchania, dlatego realizujemy "Fantazego" w konwencji słuchowiska radiowego. Słowackiego trzeba podawać, przyjmując współczesny, a nie mentorski punkt widzenia. Nie chcę nikomu wmawiać, że "Słowacki wielkim poetą był", chciałbym go odzyskać. Piotr Cieplak

Dzieło najwybitniejszego poety epoki romantyzmu, piętnujące materializm i obłudę, a do rangi sacrum podnoszące znaczenie szczerej miłości zostało przeniesione do nowoczesnego studia radiowego, w którym na oczach widzów aktorzy teatralni nagrywają słuchowisko. /z materiałów własnych teatru/

OD FANTAZEGO DO FANTAZEGO | pokaz specjalny

w ramach cyklu spektakli-wykładów "Słowa'cki. Dramaty wszystkie".

Teatr Miejski im. W. Gombrowicza, Gdynia

Juliusz Słowacki

FANTAZY

reżyseria: Piotr Cieplak

scenografia: Andrzej Witkowski

muzyka: Paweł Czepułkowski

realizator dźwięku: Marek Piotrowski

asystentka reżysera: Olga Barbara Długońska

Premiera: 5 marca 2010 roku

28 kwietnia 2010 | godz. 18.00

TR Warszawa, ul. Marszałkowska 8

Obsada:

FANTAZY: Dariusz Siastacz (25-lecie pracy artystycznej)

HRABIA RESPEKT, były marszałek powiatowy - Sławomir Lewandowski

HRABINA RESPEKTOWA, jego żona - Małgorzata Talarczyk

DIANNA, ich córka - Olga Barbara Długońska

STELLA, ich córka - Katarzyna Bieniek

HRABIA FANTAZY DAFNICKI - Dariusz Siastacz

RZECZNICKI, marszałek powiatowy, jego przyjaciel - Filip Frątczak

HRABINA IDALIA - Dorota Lulka

WOŁDEMAR HAWRYŁOWICZ, rodem Czerkies, stary major rosyjski - Eugeniusz K. Kujawski

JAN, zesłany na Sybir w sołdaty - Bogdan Smagacki

KAJETAN, kamerdyner hr. Respektów - Eugeniusz K. Kujawski

HELENKA, pokojowa Idalii - Anna Iwasiuta

SPIKER - Mateusz Ławrynowicz (gościnnie)

Bilety:

normalne: 60 zł, 40 zł

ulgowe: 40 zł, 30 zł

rezerwacja i sprzedaż biletów:

Instytut Teatralny, ul. Jazdów 1

Kasa czynna: pon-pt 10-18, sob 10-14;

22 501 70 21, bilety@warszawskie.org

Bilety można nabyć również w Internecie, na stronach www.ticketonline.pl i w punktach sprzedaży biletów na terenie całego kraju (kasy biletowe w sieci EMPiK, kasy Bileter, kasy teatralne w centrach handlowych - szczegółowa informacja na www.ticketonline.pl)

TR Warszawa, ul. Marszałkowska 8 (tylko bilety normalne)

Kasa czynna pon 11-16, wt-sob 11-14.30 oraz 15-19 (lub do rozpoczęcia spektaklu) nd 13-19 (lub do rozpoczęcia spektaklu); 22 480 80 08

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego zaprasza na cykl spektakli-wykładów "Słowa'cki. Dramaty wszystkie". W tym najważniejszym wydarzeniu teatralnym Roku Słowackiego biorą udział znawcy twórczości Juliusza Słowackiego - literaturoznawcy, dramaturdzy oraz reżyserzy różnych pokoleń. Każdy spektakl-wykład przygotowany jest w duecie teoretyk-praktyk i jest okazją do dyskusji o aktualności dramatów Słowackiego.

Paweł Sztarbowski, kurator projektu:

Rok Słowackiego jest dobrym pretekstem, by przeczytać wszystkie jego dzieła dramatyczne. Nawet nie zreinterpretować - odczytać na nowo, znaleźć dla tych utworów język odpowiadający wrażliwości współczesnej czy przepisać, ale właśnie przeczytać. Bo należy pamiętać, że większość z nich trafiła do lamusa i poza wąskim gronem mało kto do nich sięga. Taki jest właśnie podstawowy cel przedsięwzięcia "Słowa'cki. Dramaty wszystkie", zainaugurowanego w czerwcu 2009 spektaklem-wykładem FANTAZY w reżyserii Macieja Prusa na podstawie niezrealizowanego scenariusza filmowego Konrada Swinarskiego i Barbary Swinarskiej-Wittek.

Od czerwca 2009 do czerwca 2010 w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w ramach spektakli-wykładów pod okiem reżyserów różnych pokoleń czytane i dyskutowane będą dramaty Juliusza Słowackiego. Każdorazowe przeczytanie stanie się zapewne okazją do dyskusji o ich aktualności. A może okaże się, że te teksty są jednak zbyt odległe, zbyt niezrozumiałe? Podejmując projekt "Słowa'cki. Dramaty wszystkie" nie boimy się takiej konstatacji. Mało tego, zgoda na tę obcość i inność Słowackiego, postulowana powyżej przez prof. Dariusza Kosińskiego - jednego z inspiratorów projektu - jest być może cenniejsza niż usilne uwspółcześnianie. Bo być może gdzieś w otchłani takiego postawienia sprawy leży jakiś nowy klucz do Słowackiego?

W grudniowym numerze "Dialogu" z 1959 roku odbyła się dyskusja dotycząca ówczesnego Roku Słowackiego z udziałem Jana Błońskiego, Edwarda Csató, Jana Kotta, Stefana Treugutta i Kazimierza Wyki. Właściwie wszystkie tezy tej rozmowy pozostały aktualne - że mało kto Słowackiego wystawia, że prawie zupełnie nikt go nie rozumie, że wciąż posiłkujemy się pozytywistyczną wykładnią jego dzieła kreśloną piórem Juliusza Kleinera, że coraz bardziej ogłupiała młodzież porozumiewa się bełkotliwym językiem i retoryczna fraza Słowackiego jest dla niej nie do przyjęcia. Można by tu przytoczyć właściwie cały zapis tej dyskusji, zakończonej wymownie przez profesora Wykę: "Słowacki jako całość oczekuje nowego podjęcia (...) podjęcia przez teatr, podjęcia przez naukę, podjęcia przez spontaniczny sąd i głos pisarzy". Dlatego wydaje się czymś niezwykle kuszącym, by po pięćdziesięciu latach to samo zadanie postawić reżyserom różnych pokoleń.

Prof. dr hab. Dariusz Kosiński

() Słowacki jest żywy dzięki paradoksalnemu połączeniu podobieństwa i różnicy, które tworzą rdzeń jego poezji, jego ironii, jego mistycyzmu, jego genezyjskiej wiary, jego zdolności do śmiechu także z tego, co najświętsze, jego rewolucji wreszcie. Chwaląc go za podobne - rzekomą współczesność, i wyśmiewając inne - rzekomą anachroniczność, dla ocalenia własnej myślowej wygody wyzbywamy się tego, co być może najcenniejsze, czego nie mamy i co od Słowackiego właśnie możemy dostać. Naprawdę współczesne czytanie i inscenizowanie jego tekstów polega paradoksalnie na eksplorowaniu tego, co wydaje się najbardziej obce, najbardziej niezrozumiałe, najbardziej niedzisiejsze, co w pierwszej kolejności chcemy odsunąć jako przeszkodę, błąd, martwicę.

........

Mecenasem projektu jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Partnerzy medialni: Polskie Radio "Trójka", dwutygodnik.com, Miesięcznik "Teatr"

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji