Autorzy

Trwa wczytywanie

Arthur Kopit

KOPIT Arthur Lee
(ur. 10 maja 1937, Nowy Jork, Stany Zjednoczone)

Dramatopisarz amerykański. Ukończył filozofię na Uniwersytecie Harvarda, a następnie był słuchaczem Studium Wędrownego im. Bernarda Shaw, w którym zajmował się teatrem europejskim.
Jego sztuka "O mój tato, biedny tato" (1960) nagrodzona na konkursie dramatopisarskim w Harwardzie była już szóstym tekstem Kopita wystawionym przez sceny uniwersyteckie w USA. Prapremiera dramatu na scenie nowojorskiego Pfoenix Theatre w reżyserii Jerome Robbinse'a uzyskała duży rozgłos. Arthur Kopit wkroczył do czołówki młodych dramaturgów amerykańskich. Krytyk Martin Esslin włącza jego twórczość w światowy nurt "teatru absurdu". Inni krytycy doszukiwali się wpływów ekspresjonizmu, naturalizmu i teorii Bertolta Brechta. Od groteskowych komedii Kopit stopniowo przechodził do tonu bardziej poważnego. W "Indianach" (1966) granych w Polsce pod tytułem "Buffalo Bill", przeciwstawił uczciwość rdzennych mieszkańców Stanów Zjednoczonych podstępom i nieuczciwości białych zdobywców Zachodu, a w sztuce "Skrzydła" (1978), przedstawił kobietę, która dźwiga się z paraliżu wywołanego wylewem krwi do mózgu. Kolejne sztuki odnosiły się do spraw politycznych i społecznych. W "The End of the Word" (1984) zmierzył się z perspektywą katastrofy nuklearnej, w dramacie "The Road to Nirwana" (1991) krytykował elity Hollywood za ich błazeństwo i fałsz. Jest też autorem librett do słynnych musicali "Phantom" (1991) i "Nine" (1982) do muzyki Maury Yeston'a oraz scenariuszy filmowych między innymi do filmu "Buch Cassidy i Sundace Kid" (1969), napisał także wiele słuchowisk radiowych.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji