23 grudnia 1962
Józef Szajna publikuje artykuł O nowej funkcji scenografii
Kraków: w tygodniku „Życie Literackie” ukazuje się artykuł O nowej funkcji scenografii, stanowiący pierwszy szkic formułowanej w kolejnych wypowiedziach programowych koncepcji teatru Józefa Szajny.
Scenograf organizuje odrębny świat sceny, wypowiada go własnymi znakami i działaniami plastycznymi, nie imitującymi życia dosłownie, nie zawsze zawężony miejscem i czasem określonego faktu, ale uniwersalistyczny i pojęciowo wyrażony.
Jest to odkrywanie dalszych i nowych rejonów świata, gdzie zmienność jest dostrzegalna w całym systemie przeobrażeń przestrzeni scenicznej, wychodzącej poza jej dotychczasowy, iluzyjny charakter.
Przestrzeń sceniczna zmienia również i poszerza swą funkcję. Nie służy już tylko jako teren akcji — mieszkanie lub plener — ale może być przestrzenią opustoszałą, typu otwartego lub zamkniętego, aktywną lub pasywną wartością, jedną z wielu form plastycznych, tworzącą ciągle zmienną aurę towarzyszącą spektaklowi.
Tak pojęta scenografia nie ma już cech architektoniczno-fragmentarycznych, ale staje się materią teatralnego procesu. Stąd często aura pewnej tajemniczości – dziwności, niedopowiedzenia. Scenografia ta posługuje się własnymi środkami wyrazu, niezależnie od zalecanych przez autora „didaskaliów”, nie w nich bowiem upatruje najwłaściwszą formę przekazu idei utworu.
(Józef Szajna, O nowej funkcji scenografii, „Życie Literackie” 1962, nr 51)
„Z idei nowej scenografii zrodziła się idea teatru integralnego. Myśl teoretyczna rodziła się z praktyki, która ją pogłębiała i poszerzała. Po paru latach pracy w roli scenografa [Józef Szajna] wiedział już, że taki teatr obracający się wokół tradycyjnej dekoracji czy scenografii przestał go interesować” – komentowała Zofia Tomczyk-Watrak (Józef Szajna i jego teatr, Warszawa 1985, s. 14).
Janusz Legoń (2022)