Osoby

Trwa wczytywanie

Władysław Miller

MILLER Władysław (23 III 1830 Warszawa - 31 VII 1896), śpiewak. Był synem Krzysztofa M., właściciela hotelu i Karoliny z Halteibacków, ojcem - Władysła­wa M. Uczeń J. Quattriniego. Od 1848 należał do chóru T. Wielkiego w Warszawie. 17 III 1850 debiutował w T. Rozmaitości jako uczeń szkoły dram. w roli ko­mediowej, a 27 VI tego roku w partii Justyniana ("Belizariusz"). Po dwóch latach studiów wystąpił ponownie 3 VI 1852 w operze "Paola, czyli Duch zdradzonej". Tym razem został zaangażowany do zespołu opery warszaw­skiej. Śpiewał m.in. partie Arcykapłana ("Norma"), Raj­munda ("Łucja z Lammermooru"), Gubernatora ("Marco Spada"), Zachariasza ("Nabuchodonozor"), Marcela ("Hugonoci"), Stolnika ("Halka"). Po raz ostatni wystąpił w Warszawie 17 X 1862 w partii Alfonsa ("Lukrecja Borgia") i wyjechał do Mediolanu. W 1863 występował w Rio de Janeiro, w 1864 w Mediolanie i Turynie. Krytyka włoska zaliczała go do pierwszorzędnych basów. W 1865 otrzymał engagement do zespołu opery włoskiej, z którym przez dwa lata objeżdżał miasta Ameryki, m.in. Nowy Jork, Filadelfię, Boston, Waszyngton, Chicago, San Francisco. Był też w Hawanie, potem udał się ponownie do Rio de Janeiro. Po wielu sukce­sach powrócił do Włoch i w grudniu 1867 został za­angażowany do Teatro alla Scala, gdzie śpiewał przez cały sezon. W listopadzie 1868 występował w Kon­stantynopolu, a w 1869 w Kairze. Potem wyjechał na tournee do Lizbony, Neapolu i Kairu. W 1872 wystę­pował znowu w Neapolu; śpiewał partię Filipa ("Don Carlos"). G. Verdi, zachwycony jego interpretacją, na­pisał specjalnie dla niego duet z barytonem w 11 akcie tej opery i wręczył mu partyturę z dedykacją. Od kwiet­nia do połowy maja 1878 występował gościnnie we Lwowie. S. Pepłowski pisał, że "publiczność lwowska serdecznie przyjmowała słynnego artystę, który mimo światowej sławy przy każdej sposobności starał się za­znaczyć swe polskie pochodzenie". Ok. 1884 ustąpił ze sceny i osiadł pod Mediolanem. Po kilku latach stra­cił majątek. Wrócił wtedy do Warszawy i zaczął dawać lekcje śpiewu. 14 VII 1888 rozpoczął cykl występów gościnnych na scenie T. Wielkiego. W 1889 wyjechał na występy do Rosji; śpiewał w Mińsku, Witebsku, Niżnym Nowogrodzie i Moskwie. W 1890 koncertował w Warszawie, a 1891 we Włoszech. W ostatnich latach życia poświęcił się wyłącznie pracy pedagogicznej pro­wadząc klasę śpiewu przy Warsz. Tow. Muzycznym. Posiadał w repertuarze sto osiem partii basowych, m.in. Mefista ("Faust"), Silvę ("Ernani"), kardynała Brogni ("Żydówka"), Mojżesza ("Mojżesz"), Bazylia ("Cyrulik sewilski").
Bibl.: Album teatr. II s. 32 (il.); Pepłowski: Teatr we Lwowie I; SMP; EMTA 1888 nr 250 (il.), 1889 nr 290, 301, 304, 1890 nr 330, 1891 nr 405, 1894 nr 570; Kur. warsz. 1850 nr 116, 1852 nr 146, 1896 nr 212; Sł. 1896 nr 176; Akt zgonu 346/1896 z parafii Ewangelicko-Augsburgskiej, USC Warszawa.
Ikon.: Fot. pryw. i w rolach -IS PAN, MTWarszawa, Bibl. Nar. (Zakład Grafiki).
Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1765-1965, PWN Warszawa 1973

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji