Balet w 3 aktach. Libretto wg satyrycznych rysunków Jean Effela z cyklu "Stworzenie świata": Natalia Kasatkina i Władimir Wasiljow; muzyka: Andriej Pietrow; choreografia: Natalia Kasatkina i Władimir Wasiljow (Henryk Konwiriski); scenografia: Enar Stenberg (dekoracje: Wiesław Lange, kostiumy: Barbara Wolniewicz).
Prapremiera: Leningrad 23 III 1971, Teatr im. Kirowa.
Premiera polska: Bytom 16 III 1974, Opera Śląska.
Osoby: Adam - Michaił Barysznikow (Tadeusz Jendrosz); Ewa - Irina Kołpakowa (Elżbieta Mickiewicz); Bóg - Jurij Sołowjow (Bolesław Bolewicz); Diabeł - Walerij Panow (Adam Rostecki); Diablica - Galina Ragozina (Sylwia Herok), aniołowie, diabły, ludzie.
Akt I. Chaos i Diabeł. Bóg i aniołowie. Taniec Diabła. Spotkanie w ciemnościach. Korowód aniołów. Dzień i noc. Przelot na ziemię. Stworzenie świata. Zaduma Boga. Stworzenie Adama. Finał.
Akt II. Znudzony Adam. Taniec Diablicy. Wesoła gonitwa. Ave Ewa. Zabawy. Diabelskie pokusy. Pas de quatre. Zwycięstwo Diabła i Diablicy. Adam i Ewa. Finał.
Akt III. Bóg i Diabeł. Pościg. Wygnanie z raju. Kataklizmy. Finał.
Do polskiej inscenizacji "Stworzenia świata" libretto opracował, wg zamieszczonego w wyciągu fortepianowym schematu, S. Mroczkowski. Temat baletu "Stworzenie świata" Pietrowa ujęty został, na wzór rysunków Effela, w sposób komediowy, z uwypukleniem pracowitości i dobroduszności Pana Boga oraz chuligańskiej raczej niż demonicznej złośliwości diabła. Finał zaś baletu zawiera przekaz humanistycznej idei, że zwycięstwo nad złem zależy od samej ludzkości; dla podkreślenia tej idei kompozytor wprowadził w finale baletu wariacje oparte na temacie "IX Symfonii" Beethovena. Materiał muzyczny "Stworzenia świata" zawiera bowiem elementy różnych stylów, sięgających korzeniami baroku, jazzu i muzyki współczesnej. Kolorystyka dźwiękowa wzbogacona jest brzmieniem chóru i takich instrumentów, jak ksylofon, marimba, dziecinne trąbki, a ich zaskakujące efekty dźwiękowe służą głównie podkreśleniu groteskowych momentów akcji.
Balet "Stworzenie świata" Pietrowa wystawiły też inne teatry w krajach środkowej Europy: Brno 26 XI 1971, Opera im. L. Janacka, chor. M. Kura, dek. V. Stolfa, kost. A. Vobejda; wersję swą M. Kura powtórzył w 1975 w praskim Narodnim divadle (sc. E. Hofman) oraz w scenografii premierowej w warszawskim Teatrze Wielkim 25 I 1981, w obs. T. Matacz, B. Rajska, M. Almert, I. Wiśniewski i R. Smukała, Lipsk 19 V 1974, Opera, chor. E. Kohler-Richter, sc. B. Schróter i J. Richter; pokazane na występach w Polsce w czerwcu 1974 , Budapeszt 7 V 1976, Opera, chor. N. Kasatkina i W. Wasiljow, sc. P. Makai, w obs. I. Dozsa, M. Metzger, V. Rona, G. Kevehazi, oraz w ukł. tych samych choreografów, sc. W. Schulz, Berlin 29 I 1977, Staatsoper, w obs. B. Dreyer, S. Scherzer, J. H. Sklenar, R. Gawlik i M. Lubitz.
Balet "Stworzenie świata" włączył też do swego repertuaru 26 VIII 1978 Moskiewski Balet Klasyczny w wersji prapremierowej, w obs. S. Isajew, A. Serdiuk, A. Kudielin, W. Wołoszyn, M. Pierkun, i zaprezentował polskiej publiczności XI 1979.
A. Pietrow jest również autorem muzyki baletu "Puszkin" (zob. "Miedziany jeździec" - balety wg Puszkina).
Źródło: Przewodnik Baletowy Irena Turska, PWM 1997
Ukryj streszczenie