Obsada: Pet - młodszy szympans, Kit - starszy szympans, Lu - piękna szympansica, Dozorca
Sztuka Jacka Chmielnika, autora "Romancy", to - krótko rzecz określając - metaforyczny dyskurs o wolności. Chmielnik kreśląc umowną sytuację stawia, jak się wydaje, pytanie o granice i sens idei wo!ności, indywidualnej potrzeby posiadania takowej i możliwości korzystania z niej. Odpowiedź jest negatywna, konstatacja autorska raczej gorzka, dla wszelkiego bowiem stworzenia urodzonego i wychowanego w niewoli wolność może być jedynie pięknym, nieziszczalnym marzeniem.
W tej, jak chce autor, muzycznej bajce dla dorosłych bohaterami są mądre, po ludzku myślące szympansy, pędzące swój małpi żywot w klatce w ogrodzie zoologicznym. Przywódcą duchowym tej mikrospołeczności jest Kit-szympans, doświadczony, romantyczny, snujący nieustające opowieści o wspaniałym, wolnym życiu w dżungli. On też samotnie podejmuje energiczne przygotowania do ucieczki. Klatkową egzystencję obu szympansów, przerywaną jedynie zabawami i prześmiewkami ze zwiedzających ZOO ludzi /bardzo dowcipne scenki!/, zakłóca przybycie pięknej szympansicy Lu, eksartystki cyrkowej. Obaj małpi kawalerowie zaczynają okazywać jej względy, każdy na swój sposób: Kit nieco szorstko, protekcjonalnie, niemniej czule, Pet zaborczo i erotycznie. Lu początkowo nie skłania się ku żadnemu z nich, potem jednak zafascynowana "męską" postawą Kita decyduje się na ucieczkę z nim. Plany te udaremnia zazdrosny Pet, w efekcie czego cała trójka pozostaje w klatce w niezmienionym układzie i składzie. Ponadto okazuje się, że opowieści Kita o dawnym, młodzieńczym życiu w dżungli były jedynie fikcją i zmyśleniem.
Tak przedstawia się fabuła sztuki Jacka Chmielnika. Niebanalność, wdzięk i mądrość tego utworu leży jednak nie w zapisie sytuacyjnym, lecz w jej metaforycznym odczytaniu. Zwrócić należy uwagę, iż szczególnego "smaku" dodają "Wiośnie w ZOO" ilustracyjno-komentujące piosenki.
Źródło: "Nowe sztuki"-biuletyn informacyjny Agencji Autorskiej nr 6/88
Ukryj streszczenie