Artykuły

Kraków. Dziś w Operze Krakowskiej Requiem

O monumentalnym dziele włoskiego mistrza, które dziś usłyszeć będzie można z krakowskiej sceny - pisze Joanna Weryńska. Uznawane za jedno z najpiękniejszych dzieł Giuseppe Verdiego "Requiem" zabrzmi dziś na Dużej Scenie Opery Krakowskiej.

Realizacja tego monumentalnego utworu skomponowanego przez włoskiego mistrza będzie pierwszą w historii krakowskiego teatru.

Spektakl przygotowali Laco Adamik, Barbara Kędzierska i Bogusław Nowak. Wystąpią w nim znani soliści: Katarzyna Oleś-Blacha (sopran), Anna Lubańska (mezzosopran), Vasyl Grokholskyi (tenor), Tomasz Kuk (tenor), Volodymyr Pankiv (bas), Bartosz Urbanowicz (bas) oraz ponad setka chórzystów. Będą wśród nich członkowie Chóru Opery Krakowskiej, Chór Mieszany Katedry Wawelskiej oraz Chór Kameralny Ca-pelli Cracoviensis. Śpiewakom towarzyszyć będzie Orkiestra Opery Krakowskiej. Wszystkie te zespoły wystąpią pod batutą Tomasza Tokarczyka.

- To będzie wielki koncert z elementami teatru - zapowiada tajemniczo Laco Adamik. Reżyser wyjaśnia, że forma koncertu jest dla tego dzieła Giuseppe Verdiego najwłaściwsza.

Włoski mistrz skomponował je w pełnym rozkwicie swych sił twórczych. Stworzył je w hołdzie Alessandro Manzoniemu, wybitnemu pisarzowi i patriocie włoskiemu, którego zawsze podziwiał. Dzieło Verdiego w niedługim czasie uznane zostało za najpiękniejszą mszę żałobną. Stanowi ona bowiem syntezę włoskiego stylu operowego oraz muzyki religijnej. Poza tym Requiem jest dziełem na wskroś romantycznym. Świadczą o tym kontrastujące ze sobą nastroje muzyczne, jakie Verdi w tym utworze zawarł.

Zbudowany jest on z trzech części: wstępu (Requiem i Kyrie), części głównej (Dies irae) oraz rozbudowanego epilogu (Offertorium, Sanctus, Agnus Dei, Lux aeterna i Libera me).

Ten zarówno sakralny, jak i operowy charakter "Requiem" wielokrotnie rodził pytania o najodpowiedniejsze miejsce jego wykonania. Ostatecznie prawykonanie "Requiem" miało miejsce w 1874 roku, w jednym z kościołów w Mediolanie.

Prawykonanie mszy miało miejsce w 1874 roku, w kościele w Mediolanie

Jednak kompozytor doskonale zdawał sobie sprawę z tego, że jego muzyka brzmi o wiele lepiej w teatrze operowym lub sali koncertowej niż w świątyni. Dlatego po skomponowaniu "Requiem" sędziwy Giuseppe Verdi jeszcze powrócił do opery. W krótkim czasie powstała nowa czteroaktowa wersja "Don Carlosa" oraz dwa wielkie dramaty muzyczne -"Otello" i "Falstaff".

Tymczasem jego dzieło podbiło świat. Do Polski dotarło w 1892 roku. Wtedy właśnie w warszawskim Teatrze Wielkim odbyło się pierwsze, polskie wykonanie "Requiem".

Opera Krakowska, ul. Lubicz 48

Godz. 18.30. Bilety 20-60 zł

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji