Artykuły

Kraków. Hamletów dwóch

Wielbiciele inscenizacji utworów Szekspira mają w tym sezonie nie lada gratkę. Po premierze "Makbeta", "Hamleta" i "Króla Leara" czas na kolejnego "Hamleta", tym razem aktorsko tanecznego zobaczymy w krakowskiej PWST.

Dlaczego właśnie taki? 0 tym mówi Jan Peszek, reżyser i opiekun artystyczny spektaklu w wykonaniu studentów IV roku Wydziału Aktorskiego w Krakowie i studentów IV roku Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu: -Tak naprawdę o Hamlecie pomyślałem jako pierwszym dla tancerzy. Dopiero później zaczęło mnie interesować złożenie dwóch Hamletów. Wtedy powstała idea grania obu spektakli jednego wieczoru, ale również z możliwością grania oddzielnie. (...) "Hamlet" po pierwsze i po ostatnie, ponieważ zawsze irytowała mnie pozycja "klęczek", z której zabierali się za mityczne i najdoskonalsze ze wszystkich dzieł Szekspira reżyserzy. (...) "Hamlet" jest pułapką. Ta pułapka polega na tym, że rzeczywiście zawiera on jakąś przedziwną syntezę ludzkiej istoty i ludzkich losów. (...) "Hamleta" należy traktować jak partyturę teatru instrumentalnego, czyli sumę bardzo odrębnych, indywidualnych, porozrzucanych jak puzzle elementów. Dopiero ze składania, z montażu tych elementów wynika energia, tematy itd. 1 my właśnie tak próbujemy go traktować. (...) Próbujemy się rozprawiać z mitycznością tego tekstu. Naszym celem nie jest rozbijanie czy dekonstruowanie, ale otwarcie szeroko okien i totalne przewietrzenie tego tekstu, tak żeby on, dzisiaj, w ustach bardzo młodych ludzi, zabrzmiał wiarygodnie. (...)

Współautorką opracowania tekstu jest Aśka Grochulska, scenografię przygotowała Anna Maria Karczmarska, a muzykę skomponował Dominik Strycharski.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji