Wrocław. Polski jubilatem
105 lat temu zbudowano budynek na Zapolskiej (wtedy Theaterstrasse 3). Pod koniec wojny Schauspielhaus został częściowo zburzony. Odbudowany w 1950 roku. W styczniu Teatr Polski świętuje jubileusz 65-lecia powstania.
Teatr kilkakrotnie zmieniał nazwę. Początkowo był to Teatr Miejski, potem funkcjonował pod szyldem Teatrów Dolnośląskich i Państwowych Teatrów Dolnośląskich (po połączeniu w jedną instytucję artystyczną teatrów dramatycznych Wrocławia, Jeleniej Góry, Świdnicy i Wałbrzycha oraz opery i filharmonii). Nazwa Teatr Polski we Wrocławiu jest używana od roku 1965 i obejmowała dwie sceny (Dużą przy ul. Zapolskiej i Kameralną przy ul. Świdnickiej 28). Prezydium Rady Narodowej m. Wrocławia zatwierdziło ją 28 kwietnia 1969 roku.
6 stycznia 1946 roku w Operze odbyła się premiera Ślubów panieńskich A. Fredry w reżyserii pierwszego dyrektora teatru, Teofila Trzcińskiego. Tę datę zwykło się umownie przyjmować za początek działalności Teatru Polskiego.
Odbudowany w 1950 roku gmach służył aktorom aż do roku 1994; wówczas w nocy z 18 na 19 stycznia wybuchł pożar i całkowicie zniszczył widownię oraz foyer.
Zaadaptowane jako scena zastępcza na czas odbudowy Teatru Polskiego pomieszczenie po byłym sklepie meblowym na nieczynnym Dworcu Świebodzkim stało się po premierze Kasi z Heilbronnu Heinricha von Kleista w reżyserii Jerzego Jarockiego (30 listopada 1994 roku) trzecią sceną Teatru Polskiego.
Kierowali teatrem m.in. Henryk Szletyński, Wilama Horzyca, Jakub Rotbaum, Zygmunt Krystyna Skuszanka i Jerzy Krasowski, Igor Przegrodzki, Jacek Weksler, Jacek Bunsch, Paweł Miśkiewicz, Bogdan Tosza. Od września 2006 roku dyrektorem naczelnym i artystycznym jest Krzysztof Mieszkowski.
Historię Teatru Polskiego tworzyło wielu wybitnych aktorów, a jego styl kształtowali wielcy reżyserzy (Jerzy Jarocki, Jerzy Grzegorzewski, Krystian Lupa). Dzisiaj wizerunek tego miejsca tworzą m.in.: Jan Klata, Monika Pęckiewicz, Agnieszka Olsten, Wiktor Rubin, Monika Strzępka. Teatr odzyskuje miejsce godne swojej historii. Jest nagradzany i reprezentuje polski teatr na wyjazdach zagranicznych (więcej: www.teatrpolski.wroc.pl).
Z okazji jubileuszu zespół Teatru Polskiego we Wrocławiu zaprasza na uroczystą galę połączoną z projekcją filmu i koncertem, już 560 premierę oraz przegląd naszych spektakli.
***
Jubileusz 65-lecia Teatru Polskiego we Wrocławiu - program
czwartek 6 stycznia 2011
Scena im. J. Grzegorzewskiego
godz. 12:00
Uroczysta gala jubileuszowa
W programie między innymi:
film dokumentalny Między świątynią a polem bitwy. Obrazy z życia teatru, reż. Jolanta Kowalska - premiera (50 min)
koncert Lutosławski Quartet Wrocław
godz. 15:00
Promocja wydawnictw jubileuszowych, prowadzenie Roman Pawłowski
Scena na Świebodzkim
godz. 17:00; godz. 20:00
Bożena Keff, Utwór o Matce i Ojczyźnie, reż. Jan Klata - premiera
Film dokumentalny
Między świątynią a polem bitwy. Obrazy z życia teatru reż. J. Kowalska, (50 min.)
Prapremiera filmu 6 stycznia Teatr Polski we Wrocławiu (koprodukcja: Narodowy Instytut Audiowizualny w Warszawie, Telewizja Wrocław).
Emisja telewizyjna: TVP Kultura (luty 2011), TVP Wrocław ( 6 stycznia 2011, godz. 17:30).
Wydawnictwa jubileuszowe
Dwa tomy jubileuszowego wydawnictwa Teatru Polskiego są wyjątkowym zapisem teatralnej historii i współczesności tego miejsca. To pierwsze w historii wrocławskiej sceny tak monumentalne tomy dokumentujące powojenną historię, w których po raz pierwszy odnotowano wszystkie przedstawienia od roku 1945, bo przecież nieoficjalnie scena zainaugurowała działalność w Boże Narodzenie 1945 roku.
JUBIELUSZOWY PRZEGLĄD SPEKTAKLI TEATRU POLSKIEGO
piątek 7 stycznia 2011
Scena na Świebodzkim
godz. 17:00
Bożena Keff, Utwór o Matce i Ojczyźnie, reż. Jan Klata
Spektakl "Utwór o Matce i Ojczyźnie" powstał na kanwie kontrowersyjnej publikacji Bożeny Keff, nominowanej do nagrody Nike 2009. Autorka w relację między matką a córką, wpisała nie tylko toksyczne, rodzinne opresje, ale i bagaż historyczny, związany z tematyką Holokaustu. Sztuka o traumie przetrwania wojennej hekatomby i jednoczesnego wyzwalania się spod jarzma pamięci o niej, będzie dla Klaty sporym wyzwaniem formalnym. Keff stworzyła bowiem dzieło bez ram gatunkowych, w dodatku wypełnione obrazoburczą treścią.
łb, "Podwójny Klata we Wrocławiu", www.kulturaonline.pl
Scena im. J. Grzegorzewskiego
godz. 20:00
William Shakespeare, Hamlet, reż. Monika Pęcikiewicz
Monika Pęcikiewicz, powracając po ponad roku milczenia, stworzyła jeden z najciekawszych spektakli o utracie: najbliższych, siebie, harmonii świata.
Joanna Derkaczew, "Gazeta Wyborcza" 2008 nr 126
sobota 8 stycznia 2011
Scena na Świebodzkim
godz. 17:00
Bożena Keff, Utwór o Matce i Ojczyźnie, reż. Jan Klata
Scena Kameralna
godz. 20:00
Ödön von Horváth, Kazimierz i Karolina, reż. Jan Klata
Wydaje się, że już dawno społeczne podziały nie manifestowały się tak ostro, a nastroje nie były w Polsce tak rozchwiane, jak dziś. Już dawno, mówiąc inaczej, teatr, który - jak teatr Klaty - soki czerpie z komentowania społecznego "tu i teraz", nie miał do dyspozycji tak palącego, kontrowersyjnego i wartego dyskusji materiału.
Marcin Kościelniak, "Tygodnik Powszechny" 2010 [październik]
niedziela 9 stycznia 2011
Scena na Świebodzkim
godz. 17:00
Bożena Keff, Utwór o Matce i Ojczyźnie, reż. Jan Klata
Scena im. J. Grzegorzewskiego
godz. 19:30
William Shakespeare, Sen nocy letniej, reż. Monika Pęcikiewicz
Przedstawienie, które sięgnęło innego wymiaru [] Ta premiera to absolutny sukces. Nie tylko widowiskowy, ale też psychologiczny. Ludzie powinni to zobaczyć.
Karolina Obszyńska, Teatralia Wrocław 2010 [marzec].