Artykuły

Warszawa. Sztuka dla widzów

Pod takim hasłem rozpoczyna się realizacja pilotażowego projektu Fundacji Impact, którego celem jest upowszechnianie w Polsce brytyjskiej metody rozwoju widowni (audience development). Na bazie polskich doświadczeń zostaną stworzone podstawy teoretyczne do rozwoju widowni i promocji aktywnego uczestnictwa w kulturze.

Jaki jest cel projektu?

Organizacje/instytucje kultury realizując swoje projekty bardzo często koncentrując się na wizji artystycznej zapominają o odbiorcach projektu. Standardowo prowadzone działania promocyjne, praca działów organizacji widowni (jeżeli istnieją) bez powiązania z potrzebami docelowej grupy odbiorców dla wielu jest regułą. Także w Polsce.

"Jednym z najpoważniejszych wyzwań stojących przed organizatorami projektów artystycznych jest znalezienie równowagi pomiędzy dbałością o liczbę widzów, a jakością relacji z nimi." - twierdzi Agata Etmanowicz, współautorka projektu.

Przygotowywanie projektów artystycznych ze świadomością ich odbiorców powinno być codzienną praktyką organizatorów, bez względu na to czy wydarzenie jest biletowane, czy nie. Jak traktować widza, żeby wracał, angażował się w działania organizacji, żeby za wydane pieniądze i zainwestowany czas otrzymał właściwą jakość?

Na te i inne pytania Impact postara się znaleźć odpowiedź we współpracy z dwoma brytyjskimi ekspertami Paulem Bogenem (Trans Europe Halles) i Sarah Boiling (Audiences London). Dzięki połączeniu brytyjskiej wiedzy i polskiego doświadczenia możliwa będzie nie tylko popularyzacja, lecz także adaptacja do polskich warunków tej szeroko stosowanej m.in. w Wielkiej Brytanii koncepcji.

Czym jest audience development?

Rozwój Widowni to marketing sztuki, który wychodzi daleko poza "sprzedaż wydarzeń". Ma za zadanie aktywizować społeczność wokół działań organizacji, budować relacje z publicznością, animować i rozwijać jej zainteresowania. W działaniach na rzecz Rozwoju Widowni chodzi więc o równoległe powiększanie widowni projektów i poznawanie jej potrzeb. Ważna jest zarówno dbałość o dotychczasową publiczność, jak i świadome docieranie do nowej.

Kto bierze udział w projekcie?

Fundacja Impact zaprosiła do współpracy sześciu organizatorów działań artystycznych. Przedstawiciele Och-Teatru, Teatru Druga Strefa, Kina Luna, Stowarzyszenia Praktyków Kultury, Klubokawiarni Grawitacja oraz Galerii Salon Akademii ASP będą pierwszymi odbiorcami projektu. W dniach 26-27 września spotkają się z brytyjskim ekspertem Paulem Bogenem, aby zbudować strategie rozwoju swoich organizacji.

Jaki będzie efekt projektu?

W trakcie kilkumiesięcznego procesu zostanie wypracowanych sześć studiów przypadku obejmujących diagnozę dotychczasowych działań organizacji oraz formułujących strategię pracy dla publiczności i z publicznością w przyszłości. Efektem końcowym mają być, stworzone pod okiem ekspertów, strategie i programy rozwoju widowni każdego z uczestniczących w projekcie podmiotów. Całe doświadczenie zostanie opisane i opublikowane, stając się pierwszą w Polsce publikacją na temat audience development.

"Upowszechnianie kultury jest istotne, ale już samo sformułowanie upowszechnianie kultury sugeruje aspekt promocyjny czy dystrybucyjny i nie uwzględnia odbiorcy." twierdzi Agnieszka Wlazeł - Prezes Fundacji Impact. "Jednocześnie Rozwój Widowni to nie to samo co edukacja kulturalna, choć może być on jej niezwykle istotnym składnikiem. Sposoby pracy sektora kultury wymagają odświeżenia - uwzględniania nowych tendencji, technologii, czy mód. Sztuka powinna powstawać nie tylko dla sztuki, ale także dla widzów."

Projekt "Sztuka dla widza - Koncepcja rozwoju widowni - konsultacje i przewodnik dla organizacji pozarządowych" jest realizowany przez Fundację Impact ze środków MKiDN oraz we współpracy z British Council.

Patronami projektu są

Portal Ngo.pl

Purpose Przedsiębiorczość w kulturze

TVP Kultura

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji