Wrocław. Praca w toku nad Szekspirem
Praca w toku to oryginalny, dziejący się na oczach widzów proces realizacji spektaklu. Tak pracuje Teatr Pieśń Kozła. W sobotę i niedzielę efekt kolejnego etapu poszukiwań wokół szekspirowskiego "Króla Leara" zobaczymy w siedzibie zespołu.
Wrocławski teatr prowadzony przez Grzegorza Brala to od lat jedno z najciekawszych zjawisk światowej awangardy teatralnej. Znany jest z oryginalnej metody łączenia sztuki aktorskiej z technikami wokalnymi i ruchowymi oraz pracy w toku nad kolejnymi projektami, czyli prezentacji spektaklu w fazach, w trakcie poszukiwań i eksperymentowania.
Jest laureatem najważniejszych nagród na słynnym festiwalu teatralnym w Edynburgu. Poprzedni Szekspirowski tekst - "Makbeta" - zespół zrobił na zamówienie kultowej Royal Shakespeare Company ze Stratfordu na festiwal Complete Works of Shakespeare.
Teraz RSC zaprosiła "Króla Leara", także na festiwal szekspirowski, tym razem organizowany z okazji Letnich Igrzysk Olimpijskich w Londynie w 2012 roku.
Pieśń Kozła zagra wtedy obok tak słynnych szekspirowskich scen jak londyńskich Globe czy Barbicane.
Po pierwszym etapie pracy zatytułowanym "Szukając Leara - Oratorium" przyszedł czas na etap kolejny - "Pieśni Leara - Labirynt".
Pieśni mają być podstawą wokalnego oratorium inspirowanego dramatem Szekspira.
Reżyser Grzegorz Bral zamówił do spektaklu kompozycje u wybitnego korsykańskiego muzyka Jean-Claude'a Acquavivy z zespołu muzyki tradycyjnej A Filetta i u Macieja Rychłego z Kwartetu Jorgi.
Korsykanin swoje utwory oparł na chorałach gregoriańskich, Polak motywy czerpie z koptyjskiej Ewangelii Tomasza.
- Postać Leara prowokuje do pytań o przyczynę utraty sacrum przez człowieka w życiu codziennym - mówi Bral. - Muzyka współczesna o zapachu ludowej to nasze poszukiwania scenicznego języka, który odetnie się od nowoczesności, współczesności i codzienności i wkroczy w sferę sacrum - dodaje. - Podczas tego nowego etapu pracy wchodzimy w pieśni jak w labirynt, próbując dotrzeć do prawdy ich dramaturgicznej i dźwiękowej natury - wyjaśnia reżyser.
To jest także eksperymentowanie w zakresie technik treningu aktorskiego, których od Pieśni Kozła uczą się aktorzy zagranicznych szkół aktorskich.
***
Praca w toku "Pieśni Leara - Labirynt" - pokazy 17 i 18 grudnia o godz. 20 w teatrze Pieśń Kozła (ul. Purkyniego 1), wstęp wolny