Artykuły

Warszawa. "Latający Holender" na wodzie

Premiera zapowiada się pod każdym względem wyjątkowo. Scenografię zaprojektował Boris Kudlička, współautor większości operowych sukcesów Trelińskiego.

W inscenizacji opartej na legendzie morskiej opery nie mogło się obyć bez wody - w "Latającym Holendrze" scenę Teatru Wielkiego pokryje lustro prawdziwej wody, na której unosić się będzie tratwa, jedyny "stały ląd". W każdym przedstawieniu zostanie zużyte 70 tys. litrów ciepłej wody ściągniętej z całego gmachu opery. "W trakcie realizacji tego pomysłu poruszałem się na granicy możliwości technicznych - przyznaje Boris Kudlička. - Chodziło mi o stworzenie wrażenia czarnej otchłani, głębiny. To chyba najbardziej oszczędny wizualnie spektakl w Operze Narodowej, za którym stoi olbrzymi wysiłek całego zespołu - mówi słowacki scenograf.

W międzynarodowej obsadzie wystąpią Johannes von Duisburg w roli tytułowej, Lise Lindstromjako Senta, Charles Workman jako Eryk, a także Anna Lubański w roli Maryi Mateusz Zajdel jako Sternik. Chór i orkiestrę poprowadzi Rani Calderon, izraelski dyrygent młodego pokolenia.

"Latający Holender" (grywany wcześniej w Polsce pod tytułem "Holender Tułacz") to pierwsze znaczące dzieło operowe Richarda Wagnera, które było jak wybuch wielkiego talentu. Kompozytor w momencie ukończenia utworu (1842 r.) miał niespełna 30 lat. "Holender" jest pierwszą częścią Wagnerowskiej trylogii oper romantycznych, po której były "Tannhauser" i "Lohengrin", i wstępem do dramatów muzycznych, którymi zasłynął autor "Pierścienia Nibelunga".

Libretto napisał kompozytor na podstawie opowiadania Heinricha Heinego o przeklętym żeglarzu skazanym na wieczną tułaczkę po morzach, póki nie znajdzie kobiety wiernej aż po grób. Romantyczna legenda zrobiła na Wagnerze duże wrażenie. Na dodatek w 1839 roku, podczas podróży do Londynu, sam przeżył potężny sztorm na Morzu Północnym. Podobno wtedy narodził się zamysł trzyaktowej opery. Do jej najwspanialszych momentów należą uwertura, pieśń Sternika, aria Holendra z I aktu ("Die Frist is urn") i ballada Senty z II aktu.

Piątek, 16 marca, godz. 19, następne spektakle: 18 i 20 marca, Teatr Wielki - Opera Narodowa, tel. 22 826 5019

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji