Artykuły

Scena Monodram: "Marmieładow"

"ZBRODNIA I KARA" (1846 r.) FIODORA DOSTOJEWSKIEGO należy do najbardziej znanych i ważkich utworów literatury światowej. Jest przy tym jednym z tych dzieł, które wycisnęły szczególnie głęboki ślad na współczesnej literaturze i kulturze. Bohater powieści, Rodion Raskolnikow, stał się pierwowzorem całej galerii postaci, szukających dla swego działania nowych, indywidualnych uzasadnień, badających granice moralności, ważących się na podjęcie kroków ostatecznych dla zbadania natury swojego człowieczeństwa. Po "Zbrodnię i karę", tak jak i po inne utwory Dostojewskiego, sięgali wielokrotnie twórcy teatralni podejmując próby jej przeniesienia na deski sceniczne, dając interesujące, wybitne częstokroć inscenizacje.

Do "Zbrodni i kary" sięgnął także znakomity nasz aktor JAN ŚWIDERSKI, przygotowując w oparciu o tę powieść monodram "Marmieładow". Marmieładow jest ojcem Soni, bohaterki, która odegrać miała tak istotną rolę w ewolucji postawy Raskolnikowa i która jest jedną z najbardziej niezwykłych i znaczących postaci w twórczości Dostojewskiego. Marmieładow opowiada Rodionowi historię upadku Soni, snuje opowieść o jej tragicznym losie. W wyborze J. Świderskiego jest to jednak przede wszystkim opowieść o nędzy i słabości ludzkiej, spowiedź człowieka wydanego na pastwę nałogu, człowieka, który znalazł się na dnie. Spowiedź człowieka cierpiącego, który mimo wszystko nie zatracił nadziei i pragnienia dobra.

[data publikacji artykułu nieznana]

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji