Artykuły

Hamletów dwóch

Wielbiciele inscenizacji utworów Szekspira mają w tym sezonie nie lada gratkę. Po premierze "Makbe­ta", "Hamleta" i "Króla Leara" czas na kolejnego "Hamleta", tym ra­zem aktorsko tanecznego zobaczy­my w krakowskiej PWST. Dlaczego właśnie taki? O tym mówił Jan Pe­szek, reżyser i opiekun artystyczny spektaklu w wykonaniu studentów IV roku Wydziału Aktorskiego w Krakowie i studentów IV roku Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu: -Tak naprawdę o "Hamlecie" pomy­ślałem jako pierwszym dla tance­rzy. Dopiero później zaczęło mnie interesować złożenie dwóch Ham­letów. Wtedy powstała idea grania obu spektakli jednego wieczoru, ale również z możliwością grania oddzielnie. (...) "Hamlet" po pierw­sze i po ostatnie, ponieważ zawsze irytowała mnie pozycja "klęczek", z której zabierali się za mityczne i najdoskonalsze ze wszystkich dzieł Szekspira reżyserzy. (...) "Hamlet" jest pułapką. Ta pułapka polega na tym, że rzeczywiście za­wiera on jakąś przedziwną syntezę ludzkiej istoty i ludzkich losów. (...) "Hamleta" należy traktować jak partyturę teatru instrumentalne­go, czyli sumę bardzo odrębnych, indywidualnych, porozrzucanych jak puzzle elementów. Dopiero ze składania, z montażu tych ele­mentów wynika energia, tematy itd. i my właśnie tak próbujemy go traktować. (...) Próbujemy się roz­prawiać z mitycznością tego tek­stu. Naszym celem nie jest rozbija­nie czy dekonstruowanie, ale otwarcie szeroko okien i totalne przewietrzenie tego tekstu, tak żeby on, dzisiaj, w ustach bardzo młodych ludzi, zabrzmiał wiary­godnie. (...)

Współautorką opracowania tek­stu jest Aśka Grochulska, sceno­grafię przygotowała Anna Maria Karczmarska, a muzykę skompo­nował Dominik Strycharski.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji