Artykuły

Jasełka średniowieczne

WARSZAWSKA Opera Ka­meralna pozostaje wierna idei repertuarowej, obra­nej na początku swojej działal­ności, a zatem kilkanaście lat temu, kiedy jeszcze nosiła na­zwę Sceny Kameralnej i podle­gała Filharmonii Narodowej. Ta idea to najogólniej biorąc - prezentacja wartościowych dzieł teatralno-muzycznych mało zna­nych albo zapomniaych.

Ostatnio Warszawska Opera Kameralna wystąpiła z premierą "Gry o Herodzie", dramatu li­turgicznego z XII wieku, którego tekst słowny i muzyczny (oczywi­ście anonimowy) odnaleziono w klasztorze St. Benoit-sur-Loire. Ściślej mówiąc są to dwa połą­czone dramaty bożenarodzeniowe, a zatem średniowieczne jasełka, podobne tym, jakie wystawiano zapewne także i w naszym kraju. To one właśnie były wzorem dla późniejszych widowisk jasełko­wych, które w ludowej tradycji przetrwały do dziś.

Ciekawe, że ich główni boha­terowie od 700 lat pozostali ci sami: Herod, Anioł, Trzej Kró­lowie i symboliczna Gwiazda Betlejemska, kiedyś przesuwana za pomocą sznurka, a dziś osa­dzona na kiju. W dramacie litur­gicznym brak tylko postaci Dia­bła, co należy sobie tłumaczyć faktem, że tamte przedstawienia odbywały się w kościele. Druga różnica polega na tym, że - w przeciwieństwie do dzisiejszych jasełek, rozbieganych, a nawet niekiedy roztańczonych - tamte są spokojne, niemal statyczne. I znów główna przyczyna tej róż­nicy wynika z miejsca akcji. Wi­dowisko jasełkowe, wygnane z kościoła w połowie XVI wieku przez Sobór Trydencki, zostawiło tam sztywny łaciński kostium i uroczysty charakter. Przyoblekło nowe szaty, pożyczając je zwy­kle od wieśniaków zamieszkują­cych daną okolicę. W rezultacie dzisiejsze jasełka zbliżone pod względem treści, pod względem formy bardzo się różnią od śred­niowiecznych dramatów jasełkowych.

Mamy okazję przekonać się o tym oglądając "Grę o Herodzie", wystawioną przez Warszawską Operę Kameralną w Kościele Ewangelickim przy ul. Kredyto­wej. Wytrawny spec w tego ty­pu repertuarze - Kazimierz Dej­mek, wspólnie z innymi realiza­torami spektaklu, dołożył starań, aby jak najbardziej zbliżyć się do średniowiecznego oryginału. Ponieważ wykonawcami drama­tów liturgicznych byli mnisi, większość wykonawców wystę­puje w szatach zakonnych. Dla zachowania autentyzmu przed­stawienie rozgrywa się bez ref­lektorów, jedynie przy świecach. Ruchy aktorów są powolne jak ruchy kapłanów w czasie nabo­żeństwa. Ta hieratyczność służy nie tylko wydobyciu autentyzmu, lecz także zwraca uwagę widza na element tutaj najważniejszy: na muzykę. Chociaż niezwykle prosta, w zasadzie jednogłosowa, urzeka ona słuchacza swoim surowym wdziękiem, a miejsca­mi zaskakuje napięciem emocjo­nalnym. Tym, którzy wybierają się zobaczyć i usłyszeć to przed­stawienie, polecam zwłaszcza pieśń Heroda, śpiewaną przy wtó­rze bębna i powtarzaną na sce­nie przez grupę żołnierzy oraz lament Racheli, pięknie śpiewa­ny przez Lidię Juranek solo.

Nie licząc kilku nierównoczesności rytmicznych, trudnych do uniknięcia bez pomocy dyrygen­ta, którego interwencję ograni­czono do najbardziej niezbędnych miejsc, całemu, kilkudziesięcioosobowemu zespołowi wo­kalnemu należą się wyrazy uzna­nia. Dotyczy to także zaproszone­go do udziału w tej premierze Chóru Chłopięcego "Lutnia". Kil­kunastu młodocianych śpiewa­ków wywiązało się znakomicie ze swoich podwójnych - wokal­nych i aktorskich - ról.

Jedyną rzeczą nie w pełni prze­konywającą i nie bardzo pasują­cą do reszty była zgrzebna Sta­jenka, bliższa dzisiejszej szopce niż średniowiecznemu jej wyo­brażeniu. Ale z przedstawianiem na scenie bóstwa zawsze był naj­większy kłopot. Starożytni Grecy uciekali się do chwytu znanego pod nazwą "Deus ex machina", ale wówczas maszyny nie były w powszechnym użyciu. W na­szej epoce, bardziej zmechanizo­wanej niż jakakolwiek inna, technika sceniczna nie robi wra­żenia. Należało raczej zasłonić przed oczami widzów wnętrze Stajenki, tak jak to czyniono zresztą w średniowieczu.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji