Artykuły

Warszawa. Młodzi aktorzy śpiewają w Powszechnym

Studenci Akademii Teatralnej interpretują popularne piosenki z repertuaru m.in. Edith Piaf, Jacquesa Brela, Marka Grechuty czy Michała Bajora. W piątek w Teatrze Powszechnym premiera "MP4".

To już kolejny przykład przedstawienia przygotowanego ze studentami szkoły teatralnej, ale poza murami uczelni. W Teatrze Studio możemy oglądać spektakl dyplomowy krakowskiej PWST:"UFO. Kontakt" w reżyserii Iwana Wyrypajewa.

"MP4" powstaje w Teatrze Powszechnym pod kierunkiem Mariusza Benoit, aktora tej sceny, ale też wieloletniego pedagoga Akademii Teatralnej.

- Z młodymi aktorami, którzy stanowią obsadę "MP4" pracowałem od ich pierwszego roku studiów. Na początku nad elementarnymi zadaniami aktorskimi, później, na drugim roku, nad scenami klasycznymi. Prowadziłem z nimi też przedmiot, który nazywa się interpretacja piosenki - opowiada reżyser.

Pomysł na muzyczny spektakl dyplomowy to efekt tej właśnie pracy. - Materiał, który znajdzie się w przygotowywanym wieczorze, pojawił się w trakcie naszych szkolnych zajęć - mówi Mariusz Benoit. - Po pokazach egzaminacyjnych okazało się, że w tym, co osiągnęliśmy tkwi potencjał, coś, co warto by zachować i zaprezentować szerszej publiczności.

Na przedstawienie składać się będzie repertuar bardzo różnorodny - Pytany o myśl łączącą tak odmienne utwory w ramach jednego spektaklu, Mariusz Benoit tłumaczy: - Ideą spajającą jest podejście do tego materiału. Jeśli jest jakakolwiek definicja piosenki aktorskiej, rozumiem ją jako pewien rodzaj trójkąta: materiał literacki, muzyka, a na wierzchołku wykonawca, który tu i teraz interpretuje treści, które uznał za ciekawe i istotne. Ważny jest pomysł, to, czy dany materiał jest pasem transmisyjnym do podzielenia się z widzem jakąś aurą, sensem, wrażliwością. Jeśli można mówić o wspólnym mianowniku naszego przedstawienia, to jest to rozmowa z widzem.

- Przygotowania do spektaklu dają nam sporo frajdy - mówią Paulina Korthals, Aleksandra Radwan i Krzysztof Szczepaniak, członkowie dziesięcioosobowej obsady "MP4".

Młodych aktorów cieszy luźna, pozbawiona nadęcia formuła spektaklu: - Profesor Benoit daje nam okazję, by podzielić się naszą wrażliwością, opiniami - mówi Krzysztof Szczepaniak. Wtóruje mu Aleksandra Radwan: - Profesor bardzo liczy na naszą inicjatywę, zależy mu, byśmy byli uczciwi, nie udawali.

Mariusz Benoit dał zespołowi również wolność w wyborze repertuaru. Aktorzy skorzystali więc z okazji, by sięgnąć po swoje ulubione utwory. - Zawsze marzyliśmy, by zaśpiewać "Money, Money". W "MP4" udało się nam to zrealizować - zdradzają Aleksandra Radwan i Krzysztof Szczepaniak, którzy razem zaśpiewają słynny szlagier z filmu "Kabaret".

Zapytani o formułę spektaklu twierdzą, że "MP4" nie będzie ani rewią, ani recitalem, ani musicalem. - Forma jest prosta. Nie chodzi o opakowanie, fajerwerki, efekty - mówi Paulina Korthals. - Stawiamy na prostotę przekazu, prawdę emocji i myśli. Gdybym miała jakoś określić charakter naszego przedstawienia, nazwałabym je spotkaniem muzycznym - tłumaczy Aleksandra Radwan.

Studenci nie ukrywają, że fakt grania w Powszechnym ma dla nich ogromne znaczenie. - Wypływamy wreszcie na wielką wodę. Możemy pokazać się widzom, zmierzyć się z inną sceną, z innymi warunkami. To krok w naszą aktorską dorosłość - dodaje Aleksandra Radwan.

- Ja cieszę się z tej pracy podwójnie - podsumowuje Krzysztof Szczepaniak. - Nie dość, że występujemy w profesjonalnym teatrze, to gramy tam coś, co naprawdę grać chcemy. To nas dodatkowo uskrzydla.

Mariusz Benoit podkreśla, że wyjście z dyplomem poza macierzystą uczelnię oznacza dla jego podopiecznych definitywne pożegnanie z łagodnym ocenianiem ich gry: - Myślę, że, w niczym nie deprecjonując znaczenia sceny Akademii Teatralnej, publiczność, która przychodzi do szkolnego teatru bierze to, co widzi w pewien nawias. Na percepcję widzów wpływa myśl, że oglądają szkolne przedstawienie. Ale gdy już kupią bilety na spektakl grany na profesjonalnej scenie - wtedy nie ma już taryfy ulgowej.

"MP4", reżyseria: Mariusz Benoit, scenografia i kostiumy: Karolina Benoit, choreografia: Emil Wesołowski, przygotowanie muzyczne: Mirosława Brzezińska, występują: Adam Fidusiewicz, Katarzyna Hołtra, Monika Janeczek, Paulina Komenda, Paulina Korthals, Maria Pawłowska, Piotr Piksa, Aleksandra Radwan, Krzysztof Szczepaniak, Mateusz Weber. Spektakl jest koprodukcją Akademii Teatralnej i Teatru Powszechnego. Premiera w piątek 23 listopada o godz. 19.30. w Teatrze Powszechnym.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji