Odełgiwanie
Odełgać życie Mickiewicza (...) nie pod kątem krzepienia serc i hipokryzji narodowej, ale pod kątem istotnej prawdy - ten postulat Boya legł u podstaw spektaklu "Dozwolone od lat 16", zrealizowanego na podstawie twórczości i listów Mickiewicza oraz krytyki Boya. Podpisują go nazwiska trzech autorów - Boya, Mickiewicza, Hanuszkiewicza. Dla siebie zarezerwował reżyser rolę adwokata, który mimo win podsądnego Mickiewicza, wybroni go przed osądem współczesnych. Adresat tego odbrązawiania jest wyraźny - młodzież licealna.
Najpierw Hanuszkiewicz rozprawia się z nauczycielami, którzy wzorem Gombrowiczowskiego Bladaczki każą uczniom klepać bez sensu i rozumienia, że Mickiewicz wielkim poetą był... A potem - stawia przed sądem poetę. Czym zawinił Mickiewicz? Po pierwsze tym, że tumanił pokolenia miłością romantyczną czystą i anielską, a sam romansował na prawo i lewo; po drugie - serwilizmem wobec władzy (podpisał lojalkę, był przeciwny powstaniu); po trzecie - fałszował prawdę historyczną, naginając fakty do swych nastrojów i efektów propagandowych, jakie chciał osiągnąć. Mowa obrończa prowadzona zgodnie z Tischnerowską zasadą trzech prawd - świętej prawdy, tyz prawdy i g... prawdy - to majstersztyk Hanuszkiewicza reżysera, aktora i... belfra. Mimo całej manieryczności całości (kolaże cytatów, musicalowe wstawki) jest to przedstawienie gorące i fascynujące.
Część druga wieczoru to prapremiera pierwotnej wersji obrzędu "Dziadów", pociętej, kiedyś przez cenzurę. Tekst znany historykom literatury od stu lat, nigdy dotąd nie był wystawiany. Hanuszkiewicz wskrzesza go przy pomocy Zespołu Ludowego z Drohiczyna, grupy starych, uroczyście, choć biednie ubranych wieśniaków. Niestety, atuty zespołu -naturalność i prawdziwa radość grania - obracają się przeciwko niemu, dając niezamierzone efekty komiczne, które młodzież przyprawiają o chichot, a pozostałą część widowni wprowadzają w zażenowanie.
Punkty zebrane u widzów w pierwszej części wieczoru traci teraz Hanuszkiewicz, stawiając aktorów z Drohiczyna w niezręcznej, uwłaczającej ich godności sytuacji.