Artykuły

Wyspiański na jubileusz

"Powrót Odysa" jest w na­szych teatrach pozycją ty­powo odświętną. Gra się go, podobnie jak i pozostałe dramaty Wyspiańskiego osnute na greckich mitach antycznych ("Akropolis", "Achilleis") nie­zmiernie rzadko, na szczególne zupełnie okazje. Są to bowiem rzeczy przede wszystkim intere­sujące ludzi teatru, a przy tym niezmiernie trudne w samej realizacji. I to nie dlatego, by sta­wiały jakieś nieosiągalne zgoła zadania aktorskie lecz dlatego, że niezmiernie trudno znaleźć do nich klucz interpretacyjny zdol­ny zainteresować szerokich od­biorców.

Tragedie swoje lokalizuje bo­wiem Wyspiański w antycznej Grecji, wśród bohaterów "IIliady" i "Odyssei", w świecie serio traktowanych odległych mitów, klątw, wróżb i przepowiedni. Ale mówi przez cały czas o Pola­kach, o Polsce. Przez pryzmat rozbicia i porozbiorowej niewoli znajduje analogie między fatum determinującym losy bohaterów spod Troi, a współczesną mu sprawą polską. Rzecz w tym jednak, że jest to u Wyspiańskiego współczesność roku 1904, a nie naszych lat siedemdziesiątych i że obecny odbiorca musi zdobyć się na nie lada wyobraźnię, by móc spojrzeć na antycznego Odysa, jak na polskiego żołnierza-tułacza. To zadanie jako główny swój cel stawia sobie właśnie gnieźnieńska insceniza­cja. Temu właśnie podporządko­wana została niemal bez reszty myśl inscenizacyjna spektaklu.

Decydując się wystawić "Pow­rót Odysa" na jubileusz 25-Iecia Teatru, opowiedziano się w Gnieźnie za spektaklem ostrym i programowo współczesnym, politycznym. Nie tyle akcentują­cym Odysowy wątek antyczny, co problem żołnierza-kombatanta. Klucz interpretacyjny spektaklu znaleźli zapewne twórcy przed­stawienia: reżyser i inscenizator Wojciech Jesionka oraz kierow­nik literacki Milan Kwiatkowski, w przypomnianych nie bez powodu w programie przedstawienia, pismach Wilama Horzycy. Czyta­jąc na nowo tekst Wyspiańskie­go po doświadczeniach lat woj­ny i okupacji Horzyca dostrzegł w nim szansę uwspółcześnienia dramatu przez odwołanie się do nowych, nieznanych jeszcze Wyspiańskiemu, analogii. Oto zmę­czony bohater wielu wojen na obcych lądach i morzach, wraca do swej ojczyzny, jako do tej mety ostatecznej, przystani życiowej, aby przekonać się, że tutaj właśnie czekają na niego najcięższe decyzje. Naprawienie sy­tuacji spowodowanej swą tak długą nieobecnością, uporządkowanie swych spraw osobistych, odpowiedzenie sobie na wszys­tkie pytania dla niego najistot­niejsze. Dwóch jest przy tym, jak chce Horzyca, Odysów. Jeden zawodowy-żołnierz, morderca z konieczności. I drugi - przerażony doświadczeniami wojen, w któ­rych brał bezpośredni udział, miłośnik piękna swej ziemi-humanista.

Ta właśnie myśl przeprowadzona została przez reżysera w tym spektaklu z żelazną zgoła kon­sekwencją. Staje się tutaj rze­czywiście "Powrót Odysa" współczesną, osadzoną w naszych polskich realiach, historią żołnierza tułacza: powstańca 1831 i 1863 roku, kombatanta obu wojen światowych. Podobnej konsekwencji zabrakło jednak, niestety, w planie działań ściśle już teatral­nych. Każda scena, każda odsłona i postać dramatu konstruowana tu jest niemal środkami sce­nicznymi, co gorsza w odmien­nej konwencji spektaklu. Posz­czególne odsłony dublują po­przednie, na każde słowo i gest aktora nakłada się nachalnie, mocna, inscenizacyjna pointa. W tym bogactwie stosowanych środków wyrazu, zaskakujących efek­tów scenicznych, i zmieniających się wciąż w filmowym niemal rytmie scen i obrazów, nie sposób oczywiście nie dostrzec niewia­ry reżysera w możliwość wypo­wiedzenia wszystkiego tylko przez tekst i aktora. Cokolwiek by jednak o tej inscenizacji na­pisać krytycznego, to sam fakt powstania spektaklu żywego, atrakcyjnego wizualnie, pozba­wionego wszelkiej nudy i pate­tycznego celebrowania, przema­wia za takim właśnie jego kształtem. Można się z tą insceniza­cją spierać, i to w sprawach nie tylko aktorskich i nie tylko teat­ralnych, ale nie można jej od­mówić jednego: logiki i konsek­wencji w odczytaniu utworu. A to w końcu, w takim przypadku, jest zawsze sprawą najważniej­szą.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji