Artykuły

Operowe premiery

O godz. 17.45 w sobotą i o godz. 18.45 w niedzielę rozlegnie się po Świdnickiej we Wrocławiu hejnał grany z balkonu opery - sygnał uroczystego rozpoczęcia przedstawień. Przez oba wieczory - prapremierowych.

Wieczór sobotni - przynosi baletowy spektakl przygotowany przez teatr ten w szczególnej atmosferze. Oto od dawna nie grane dzieło Paderewskiego, jego symfonia h-moll zatytułowana "Polonia" poświęcona ojczyźnie i dziejom naszego narodu oraz nowe dzieło, Kazimierza Serockiego "Ad Libitum" poświęcone Powstaniu Warszawskiemu składają się na całość, którą opera dedykuje widzom z okazji wielkich rocznic przypadających na ostatnie miesiące bieżącego roku. Ani Paderewski, ani Serocki nie napisali tych utworów z myślą o ich realizacji scenicznej. Forma, w jakiej je słuchając zobaczymy, jej zamysł i realizacja są dziełem twórców spektaklu: Roberta Satanowskiego - kierownictwo muzyczne, Małgorzaty Komorowskiej i Małgorzaty Ziemilskiej - libretto, Teresy Kujawy - choreografia, Władysława Wigury - scenografia. Twórcy mówią o tym wspólnym dziele z pokorą. O muzyce: wyjątkowo piękna, obrazowa, przywołująca nastroje sygnowane tytułem wieczoru. O scenografii: skromna, pełniąca funkcje tła, w kostiumach wykorzystująca, czy nawiązująca do twórczości Wyspiańskiego. O choreografii: - Oddać dzieje i odczucia narodu ruchem - zadanie wyjątkowo trudne, wymagające wyobraźni, umiaru artystycznego. Nie, to nie będzie balet oparty o klasyczne formy, raczej - teatr tańca, w wykonaniu czołowych artystów tej sceny.

Wieczór niedzielny przynosi polską prapremierę dzieła Leosza Janaczka "Katia Kabanowa", trzyaktową operę napisaną do libretta tegoż twórcy a opartego o sztukę Aleksandra Ostrowskiego "Burza". Opera, której prapremiera odbyła się w Brnie w roku 1921, przenosi nas do miasteczka Kalinow nad Wołgą w drugiej połowie wieku XIX. Jest to opowieść o wielkich ludzkich namiętnościach, nadziejach, dramatach. Gęsta i w swej treści bogatsza niżby się zdawało z lektury samych streszczeń akcji. Tekst polski libretta przygotował Aleksander Maliszewski, kierownictwo muzyczne Robert Satanowski, inscenizacja i reżyseria - Ryszard Peryt, dekoracje i kostiumy - Ewa Starowieyska. W partii Kati wystąpi J. Gadulanka, w roli Kabanichy - W. Bargiełowska, w partii Dikoja - K. Sitarski, Tichona - J. Zipser, Barbary - B. Figas.

Wytworzone w roku ubiegłym dobre tradycje wystawiennicze opery będą kontynuowane. Obu premierom towarzyszą ekspozycje przygotowane ze zbiorów Biblioteki Uniwersyteckiej i prywatnych: wydawnictwa, druki, pamiątki związane z twórczością i życiem Paderewskiego, Serockiego i Leosza Janaczka.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji