Mord w imię cnoty i moralności
SPEKTAKL "KSIĘŻNA D`AMALFI" - NIEZWYKLE MROCZNY I OKRUTNY DRAMAT ELŻBIETAŃSKIEGO AUTORA JOHNA WEBSTERA - OGLĄDAĆ MOŻNA OD SOBOTY NA DESKACH TEATRU WYBRZEŻE
Najlepsze inscenizacje dramatów Williama Szekspira pokazują, że językiem dramatu elżbietańskiego opowiadać można o najważniejszych bolączkach, problemach i wadach współczesnego człowieka. Czy ta sama sztuka uda się Grzegorzowi Wiśniewskiemu, który reżyseruje w Gdańsku "Księżną D'Amalfi", tekst napisany przez autora o kilkanaście lat młodszego od sławnego stratfordczyka?
Akcja "Księżnej D'Amalfii" osadzona jest we Włoszech. Tytułowa bohaterka jest piękną, młodą wdową. Postanawia po raz kolejny wyjść za mąż. Jej dwaj bracia - książę Ferdynand i Kardynał - są temu przeciwni. Choć sami mają wiele na sumieniu, obsesyjne dbają o moralność, cnotę i dobrą opinię siostry. Księżna bierze jednak w tajemnicy ślub z zarządcą dworu Antoniem, osobą niższego rodu. Gdy bracia dowiadują się o związku, oboje małżonków skazują na wygnanie, a potem Księżnę zamykają w odosobnieniu, dręczą psychicznie i w końcu mordują.
Grzegorz Wiśniewski jest absolwentem reżyserii w Krakowie, uczniem Krystiana Lupy. Zrealizował on już w teatrze Wybrzeże cztery widowiska: "Jana Gabriela Borkmana" Henryka Ibsena, "Mewę" Antoniego Czechowa, "Matkę" Witkacego oraz "Przed odejściem w stan spoczynku" Thomasa Bernharda. W "Księżnej D'Amalfii", prócz gdańskich aktorów, zagra gościnnie Agnieszka Wosińska (na co dzień pracująca w Teatrze Dramatycznym w Warszawie - zagra tytułową bohaterkę dramatu) oraz Rafał Kosowski, tegoroczny absolwent warszawskiej Akademii Teatralnej (wcieli się w postać Antonia).
GRZEGORZ WIŚNIEWSKI
O "Księżnej D'Amalfi" myślałem już jakiś czas temu, od dawna mnie intrygowała. Pierwszy raz proponowałem ten dramat do realizacji osiem lat temu, zaraz po studiach. Jednak propozycję odrzucono. A przecież ten klasyczny tekst jest szalenie bliski dzisiejszym dramatom, jest w nim dużo biologii dzikiej, zwierzęcej nieomal. Webster opowiada o ludzkiej naturze, której źródło tkwi gdzieś w okolicach lędźwi, pokazuje jej zwierzęcą stronę, opakowaną w konwencje i gorsety, a i tak się z nich wylewającą. To jakby kontynuacja Williama Szekspira z jego najbardziej ciemnych, mrocznych, brutalnych dramatów. Drugim niezwykle intrygującym wątkiem w tekście Webstera jest ekstremalnie przedstawiony temat władzy. Bohaterami są dwaj bracia Księżnej, okrutni i bezwzględni. Jeden jest władcą świeckim, drugi sługą bożym, władcą kościelnym. Książę Ferdynand i Kardynał nie są bliźniakami, ale można o nich powiedzieć, że to bliźniacze dusze. Ich władza jest apodyktyczna i bezkompromisowa, to władza tyranów. Co braciom staje na drodze, zostaje bezwzględnie stratowane, ważny jest tylko cel. A ofiarą staje się kobieta, ich siostra.