Artykuły

Wybieraj

Większość spektakli w polskich teatrach powstaje z jednego powodu: z powodu honorarium. Większość dyrektorów polskich teatrów nie ma na nie pomysłu. Mają teatr - pisze Marzena Sadocha w felietonie dla e-teatru.

Poniedziałek 25.03.2013

OTWÓRZ

Strategie twórcze najczęściej nie są wyborami, tylko możliwościami. Ta kategoria spektakli, których forma jest otwarta jest jednocześnie najbardziej zagrożona. Na odrzucenie. I najbardziej potrzebna. Jeśli trzeba z czymś walczyć to z jednoznacznością. Tym wyniosłym: ja wiem lepiej i wam to powiem. Teatr-mentor, to teatr w który strzela się z procy.

Wtorek 26.03.2013

KRZYCZ

Spektakl - manifest. W słusznej sprawie. Może być przejmujący, jeśli słuszna sprawa jest bolesna i wkłada się do niej widelec, żeby bolała jeszcze bardziej. Przemyśl manifest tak, jakby miał zacząć rewolucję. Większość spektakli - manifestów mogłaby zacząć tylko niedzielny obiad.

Środa 27.03.2013

KONTEMPLUJ

Dlaczego nie? Spektakl - obraz, spektakl - rzeźba, spektakl - muzyka. Wymagania akcji, bohatera, opowieści są prośbą do przewodnika oprowadzającego po galerii. Patrzymy na grubasy Fernanda Botero i pytamy o dietę jego Mona Lisy?

Czwartek 28.03

WCIĄGNIJ

Przyjemność opowieści, jak każda przyjemność, powinna mieć jakiś fianł. No chyba, że nie. Wtedy przyjemność farsy, jest tylko ucieczką. W większości wyborów: przede wszystkim dobra historia. A przymus dobrej historii jest jak konieczność szybkiej jazdy pomimo ograniczenia prędkości. Pędzimy nawet dokładnie nie widząc co jest dookoła.

Piątek 29.03

ROZBAW

Może teatr wróci do roli klauna, który z poświęceniem przewraca się na skórce od banana ku radości przechodniów? Jeśli nie ma nic złego w rozśmieszaniu, a nie ma, jeśli nie ma nic złego w "Maydayach", a nie ma, nie warto pytać o samopoczucie posiniaczonego klauna.

Sobota 30.03

PODZIWIAJ

Trochę inna kategoria: kategoria wspaniałości. Matka Boska zstępuje z niebios, genialny aktor wstępuje na scenę. Widownia drży z podziwu. Nic już więcej się nie wydarzy. Co więcej mogłoby się wydarzyć więcej po zstąpieniu Matki Boskiej? No, chyba, że podważymy jej boskość. Wielkie teatralne nazwiska w teatrach narodowych, nadal są w teatrach, chciałoby się powiedzieć. Nie na wystawie, chciałoby się krzyknąć.

Niedziela 31.03

JASNO

Strategie twórcze najczęściej nie są wyborami, tylko możliwościami. To ucina dyskusję o słuszności jednej opcji. Ale nie zwalnia od wymagań. Większość spektakli w polskich teatrach powstaje z jednego powodu: z powodu honorarium. Większość dyrektorów polskich teatrów nie ma na nie pomysłu. Mają teatr.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji