Artykuły

Monachium - "Tu jest Polska"

Festiwal Transport Teatru Pathos istnieje od ośmiu lat, od ośmiu też lat Angelika Fink próbuje skutecznie, z pomocą małych środków sprowadzać do Monachium międzynarodowe spektakle. A teraz festiwal Transport po raz pierwszy poświęcony jest jednemu konkretnemu krajowi, mianowicie Polsce - pisze Egbert Tholl w Süddeutsche Zeitung.

Monachium - "Tu jest Polska". Tytuł odnosi się nie do warunków produkcyjnych sceny niezależnej - a są one na południu i wschodzie Europy naprawdę dramatycznie złe - lecz jest ściśle merytoryczny, włącznie z utworzeniem tymczasowej polskiej republiki gościnnej z pomocą sztuki. Festiwal Transport Teatru Pathos istnieje od ośmiu lat, od ośmiu też lat Angelika Fink próbuje skutecznie, z pomocą małych środków sprowadzać do Monachium międzynarodowe spektakle gościnne, tak skutecznie, że Pathos poza miastem jest już postrzegany jako instytucja produkująca spektakle, jako najmniejszy w gronie europejskich teatrów. A teraz festiwal Transport po raz pierwszy poświęcony jest jednemu konkretnemu krajowi, mianowicie Polsce, od 8. do 14. lipca, w atelier, Pathos i Schwere Reiter - czyli na całym jego kreatywnym terenie. Co ciekawe w tym samym czasie, od 11. do 13. lipca, w Bayerische Staatsoper również gości polska produkcja, "Nancy. Interview" Nowego Teatru w Warszawie.

Zaczyna się od wznowienia 8. lipca: we wrześniu 2012 odbyła się premiera polsko-niemieckiej współprodukcji "Das Gastmahl" (Przyjęcie), dwujęzycznej wędrówki przez świat Pasoliniego, z zakonnicami i nagimi ludźmi, z przemówieniami o religijności i seksualności, ciele i społeczeństwie, polityce i jednostce, stworzonej przez Pathos i Teatr Cinema, który już trzy razy gościł na festiwalu "Spielart". W ogóle powiązania Pathosu są od dawna wielostronne. 13. Lipca można zobaczyć "Szosę Wołokołamską" Heinera Müllera, produkcję Teatru Polskiego we Wrocławiu wyreżyserowaną przez Barbarę Wysocką. Wysocka na początku niebawem kończącego się sezonu wyreżyserowała w Kammerspiele mądre i piękne przedstawienie "Woyzeck/Wozzeck"; jej adaptację Müllera widział wcześniej w Polsce dyrektor Kammerspiele Johan Simons i postanowił sprowadzić Wysocką do Monachium. Muzykę Albana Berga zaadaptował w 'Woyzeck/Wozzeck' Janek Duszyński, gra on również w zespole Usta, który na festiwalu Pathos zagra 8.07.

Jeszcze jeden spektakl gościnny: "V(F)ICD-10 Transformacje" z Bydgoszczy (11. lipca); tytuł odsyła do klasyfikacji chorych psychicznie, i rzeczywiście kierowany przez Pawła Łysaka Teatr Polski to miejsce dyskusji społecznej ponad wszelakimi rodzajami wykluczenia. Gościem jest również "Klub polskich nieudaczników", który jest dokładnie przeciwieństwem swojej nazwy, czyli bulgoczącym laboratorium kreatywności w berlińskiej dzielnicy Mitte. Przez pięć dni można też obejrzeć Lindę Löbel w "Durational Performance Truth and Dare", a na koniec festiwalu podczas biesiady 14. lipca podyskutować między innymi z Johanem Simonsem.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji