Artykuły

Racje przegranych

Thomas Lanier Williams pisywał w młodości liryczne poematy aż do chwili, w której uznał je za zdecy­dowanie marne - wtedy zmienił imię na Tennessee i postanowił zo­stać dramaturgiem.

Zamiar powiódł się w pełni i po pierwszych jednoaktówkach przy­szedł na Broadwayu sukces praw­dziwy wraz ze "Szklaną menaże­rią". Sztuka ta, nagrodzona w roku 1945 Nagrodą Pulitzera, stała się początkiem wielkiej kariery Ten­nessee Williamsa - a jego dramaty zdobyły czołowe sceny Ameryki i Europy. Popularność autora ugrun­towały: "Tramwaj zwany pożąda­niem", "Słodki ptak młodości", "Kotka na gorącym, blaszanym dachu" czy "Noc iguany".

Wiele z tych sztuk przeniesiono na filmowy ekran z pamiętnymi rolami Vivien Leigh, Avy Gardner, Anny Magnani i Liz Taylor.

Williamsa pasjonuje zderzenie społecznych reguł gry, konwencji i stereotypów z ciśnieniem ludz­kich emocji, z nadwrażliwością, z mrocznymi obsesjami. W dra­matach Williamsa naturalistyczna ekspresja i psychoanalityczna maniera wiwisekcji ludzkiej du­szy spotyka się z melancholijną nutą refleksji nad losem, klęską, nieuchronnością.

Ten tak bardzo "amerykański" pisarz paradoksalnie deprecjonuje kategorię sukcesu - jako miarę wartości człowieka. Rangę i rację moralną przyznaje ludziom życio­wo przegranym.

W Teatrze Telewizji zobaczymy "Szklaną menażerię" - sztukę kameralną, nastrojową, melan­cholijną. Wyreżyserowała ten spektakl Barbara Borys-Damięcka, a wystąpią Anna Seniuk, Mał­gorzata Rudzka, Grzegorz Damię­cki i Zbigniew Zamachowski.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji