Artykuły

Francja. "Requiemaszyna" z IT w Teatrze Narodowym w Strasbourgu

Po sukcesach spektaklu "Requiemaszyna" na Festiwalu "Sens Interdits" w Theatre de la Renaissance w Lyonie, przedstawienie Marty Górnickiej z choreografią Anny Godowskiej wraca do Francji. Od 28 marca do 1 kwietnia spektakl będzie można zobaczyć w Théâtre National de Strasbourg.

Spektakl zostanie pokazany 10 razy na scenie narodowej. Wszystkie bilety na przedstawienie już zostały wyprzedane. Théâtre National de Strasbourg jest koproducentem trzeciego spektaklu TEATRU CHÓROWEGO Marty Górnickiej.

Trzeci spektakl to kontynuacja prowadzonej przez reżyserkę pracy nad stworzeniem nowoczesnego CHÓRU tragicznego, w której centrum leży krytyczna refleksja nad człowiekiem ustanawianym przez kulturowe, społeczne, ekonomiczne i religijne normy.

Tym razem głos CHÓRU wymierzony jest w rzeczywistość powszechnego urynkowienia. To ciało/głos społeczeństwa zakleszczonego między terrorem bezrobocia a wymogiem pracy ponad siły. Na scenie staje chór performerów, by wykonać ekstatyczne requiem dla systemu, w którym wolność zmieniła się w technologię władzy. Libretto wykorzystuje wiersze Władysława Broniewskiego, fragmenty przemówień, listów, dziecięcych wyliczanek, które CHÓR zderza z dyskursem filozoficznym i hasłami reklamowymi.

"Jestem całopalną ofiarą każdego systemu" - pisał o sobie Broniewski, ujawniając dramatyczne napięcie między miażdżącą presją ideologii, a wiarą w siłę poetyckiego słowa, które miało zarazem rewolucjonizować świat i ratować podmiotowość. Dziś te teksty, przepisane na chórową maszynerię zbiorowego ciała i głosu, uderzają z nieprawdopodobną siłą. Socrealistyczny hymn pracy brzmi jak korporacyjna pieśń performansu efektywności.

"REQUIEMASZYNA" to esej o relacji języka i władzy. Punktem wyjścia dla tej pracy stał się rytmiczno-robotyczny język wierszy Broniewskiego i jego wstrząsający poetycki życiorys, który zmiksował się w mojej głowie z kampanią reklamową Benettona Zostań bezrobotnym roku, Marszem Imperialnym z "Gwiezdnych Wojen", dźwiękiem przeżartej rakiem krtani poety. Zależało mi na tym, by obnażyć totalitaryzm współczesnych strategii nadzoru i dyscypliny; mechanizmy, które zmieniają mieszkańców neoliberalnego raju w armię robotników/robotów.

Marta Górnicka

***

Producenci dziękują Marii Pijanowskiej-Broniewskiej i Ewie Zawistowskiej za wyrażenie zgody na wykorzystanie w spektaklu tekstów Władysława Broniewskiego.

premiera: 24 marca 2013 r.

czas trwania: 60 minut (bez przerwy)

Prapremiera: 24.03.2013 Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa

Premiera francuska: 22.05.2013 La Filature - Scene Nationale, Mulhouse

Premiera niemiecka: 14.06.2013 Ringlokschuppen, Mülheim an der Ruh

Producent:

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego

Koproducenci:

La Filature - Scne Nationale

The Théâtre National de Strasbourg

Le Maillon - Théâtre de Strasbourg

Ringlokschuppen - Mülheim an der Ruhr

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji