Artykuły

Panna Maliczewska

W śmiechu Zapolskiej dźwięczy nienawiść, jest to śmiech przeciw. Przeciw Daumom i Daumo­wym, przeciw Boguckim, przeciw sytemu, zadowolo­nemu z siebie mieszczaństwu, które tak bardzo dało się we znaki samej pani Gabrieli. Pisarka nie ma programu, nie bardzo wie, co i jak należałoby zmienić, widzi jednak zło i atakuje je z całą pasją.

Oczywiście jej "Pannę Maliczewską" trzeba oglą­dać historycznie, przy wszystkim innym pamięta­jąc o teatralnej obyczajo­wości epoki. Pisana była w roku 1910 w czasach, gdy teatralne debiutantki i statystki same musiały spra­wiać sobie suknie na scenę, a wynagrodzenie dostawały, bądź nie, bo cała płaca za­rezerwowana była dla naj­większych. "Taka młoda i ładna i jeszcze potrzebuje gaży" - cytuje Stefan Jaracz odpowiedź dyrektora teatru udzieloną młodziutkiej aktoreczce, która naiw­nie pytała o przyziemne pie­niądze.

Trzeba więc to wiedzieć, trze­ba wiedzieć, że start aktorski był w owych czasach łatwiej­szy, ale i trudniejszy niż dzi­siaj, bo jakaś kasa musiała do niego po prostu dopłacać. Mo­gła to być rodzina, zacna ciocia z dalekiej prowincji, szlachetny narzeczony, a z braku tych wszystkich - Daum lub ktoś do Dauma podobny.

Ciężko natyrawszy się w tea­trze, bez większej nadziei na rolę, w ciągłym poszukiwaniu jakże pożądanej protekcji, wra­ca Maliczewska do swojego wy­najętego pokoju i musi uśmie­chać się do starszego pana. bo ten utrzymuje ją na powierzch­ni. Może zresztą i w Daumie tkwią jakieś ludzkie uczucia, ale niechby spróbował rzucić swoją Daumową i zamieszkać razem ze Stefcią - głośny skandal zmiótłby ich oboje do suteren, a przynajmniej zmusił do opuszczenia miasta.

O tym Zapolska wie doskona­le i nawet nie rozpatruje ta­kiej możliwości, "Jej "Maliczew­ska" - napisze w recenzji zna­komity pisarz Tadeusz Breza - można uważać za programo­wy utwór w walce o polepszenie bytu dziewczyn idących na utrzymanie. Zapolska jest tu naturalnie całym sercem po stronie pracobiorczyń przeciw pracodawcom, a raczej po stronie dawczyń przeciw biorcom. Wyzysk ją oburza, lecz nie wręcz sam stosunek".

Brzmi to cokolwiek cynicznie, ale tak było w istocie i proszę się zbytnio nie gorszyć. W tym świecie obowiązywały twarde i trudno zniszczalne prawa, bo­ję się nawet, że pokonani ja­ko klasa społeczna Daum wraz z Daumową wciąż snują się po marginesach naszej współczes­ności, a gniewny śmiech Zapolskiej ściga ich już przez drugie pięćdziesięciolecie.

Tyle o sztuce, znanej zresztą powszechnie, tak że nie próbowa­łem jej nawet streszczać. Przedstawienie na deskach Teatru im. Jaracza śmiało zaliczyć można do udanych, zostało zagrane i wyreżyserowane rzetelnie, bez szuka­nia nieistniejących pod­tekstów i modnych rozwią­zań inscenizacyjnych. Mó­wiąc pół żartem w robocie Włodzimierza Kwaskowskiego szczególnie podobało mi się to, że Daum wchodzi po prostu drzwiami, zamiast efektownie wjeżdżać na bi­cyklu: mówiąc serio - do­bre tempo, poczucie humo­ru i ładne cieniowanie scen wymagających odrobiny re­fleksji. I jeżeli do czegoś miałbym zastrzeżenia, to do walki Dauma ze Stefcią na piramidzie książek i wybu­chu namiętności Boguckiego. Chyba za ostro, chyba zbyt w stronę groteski.

Pomijając drobiazgi, przedsta­wienie grane było ładnie we wszystkich planach, od ról drobnych po wiodące. Z jak najlepszej strony zaprezentowa­ła się na łódzkiej scenie KRY­STYNA TESARZ w roli panny Maliczewskiej - lekkomyślna, postrzelona, choć z gruntu zac­na, zachowywała ludzki ton i poczucie krzywdy, ale nigdy nie obnosiła się z nimi natrętnie.

WŁODZIMIERZ SKOCZYLAS (Daum wykorzystał mądrą ra­dę Stanisławskiego i grając łaj­daka - o co zadbała już sama autorka - szukał w nim odro­biny człowieczeństwa. Z pełnym powodzeniem prowadzili swoje role: ciepły i rozbrajająco naiwny MAREK KOŁACZKOWSKI (Filo), ANDRZEJ JURCZAK (Edek) i MACIEJ MAŁEK (Bogucki), a z pań przede wszyst­kim HALINA KOMAN-DOBROWOLSKA (Michasiowa), również BARBARA JAKLICZ (Daumowa) i ALICJA CICHECKA (Że­lazna) .

Scenografia STANISŁAWA BĄKOWSKIEGO spokojna, uda­na, nigdy nie natrętna.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji