Artykuły

Rodzina i inne demony

"Szklana menażeria" w reż. Jacka Poniedziałka w Teatrze im. Kochanowskiego w Opolu. Pisze Aneta Kyzioł w Polityce.

Jacek Poniedziałek Jeden z czołowych aktorów teatru Krzysztofa Warlikowskiego, w ostatnich latach jest równie znany jako tłumacz dramatów Tennessee Williamsa, ten, który przywrócił je polskim scenom. W ubiegłym sezonie Narodowy wystawił "Kotkę na gorącym blaszanym dachu" w jego przekładzie, Ateneum - "Tramwaj zwany pożądaniem", teraz w Opolu sam sięgnął po "Szklaną menażerię". W wywiadach zapowiadał dzieło niemal autobiograficzne, po czym zrobił spektakl o relacji syna i matki. Inne wątki i bohaterowie - w tym także siostra, właścicielka tytułowej menażerii (Grażyna Rogowska) - schodzą na dalszy plan.

Główną postacią jest Tom (momentami naśladujący Poniedziałka Sylwester Piechura). Duszący się w malutkim mieszkaniu, w nędzy, buntujący się przeciw wizji życia, które ma mu upłynąć na utrzymywaniu starzejącej się matki i wymagającej opieki siostry, dojrzewa do decyzji o ucieczce. Wzorem ojca, którego portret wisi na ścianie. A po drugiej stronie ona - matka potwór (świetna Grażyna Misiorowska), kochająca i tłamsząca. W spektaklach Warlikowskiego Poniedziałek w parze ze Stanisławą Celińską mistrzowsko odgrywał odcienie synowsko-matczynej miłości i nienawiści, balet niespełnionych oczekiwań, zawiedzionych nadziei, buntu i wyrzutów sumienia, snuł opowieść o niemożliwym pozostaniu i równie niemożliwym zupełnym odejściu. W opolskim przedstawieniu tę relację mistrzowsko wyreżyserował.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji