Artykuły

Gdynia. ABC Alternatywnej Nagrody Dramaturgicznej

I ty możesz zostać zostać jurorem Alternatywnej Nagrody Dramaturgicznej, na zgłoszenia Teatr Miejski czeka jeszcze do jutra.

Co to jest Gdyńska Alternatywna Nagroda Dramaturgiczna?

Po raz pierwszy, w ośmioletniej historii konkursu o Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną, z inicjatywy Jacka Sieradzkiego, nowego szefa artystycznego Festiwalu R@Port, powołujemy Alternatywne Jury Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. Przyzna ono własną nagrodę dla najlepszej sztuki 2014 roku. Będzie działać niezależnie od Kapituły, w skład której wchodzą najwięksi znawcy polskiego dramatu współczesnego. Podobnie jak w przypadku Kapituły, jurorzy Alternatywnej Nagrody Dramaturgicznej będą obradować i oceniać dramaty w pięcioosobowym składzie.

Kto może zostać alternatywnym jurorem?

Alternatywnym jurorem może zostać każdy miłośnik i entuzjasta teatru. Nie ma limitów wiekowych, związanych z wykształceniem, wykonywanym zawodem czy miejscem zamieszkania. Teatr Miejski w Gdyni, który jest organizatorem konkursu, jest otwarty dla wszystkich widzów. Na podobnej zasadzie jesteśmy otwarci na wszystkich kandydatów, którzy chcą zaangażować się w pracę teatru "od środka" i mieć decydujący wpływ na jego działania i decyzje.

Ale aby zostać jurorem alternatywnym trzeba spełnić jeden warunek - mieć w sobie siłę i odwagę aby, o ile zaistnieje taka sytuacja, wyrazić własne zdanie i stanąć w opozycji do tego, co zostanie oficjalnie uznane za najlepsze. Trzeba mieć w duszy alternatywne podejście do rzeczywistości i autorytetów.

Jak zostać alternatywnym jurorem?

Należy wysłać swoje zgłoszenie, do 25 marca 2015, na adres info@teatrgombrowicza.art.pl. Zgłoszenie powinno zawierać krótkie oświadczenie "Dlaczego chcę zostać jurorem Alternatywnej Nagrody Dramaturgicznej", oraz notę biograficzną. Oba teksty łącznie nie powinny przekroczyć jednej strony (ok. 2000 znaków). Autorzy najciekawszych zgłoszeń zostaną zaproszeni do Teatru Miejskiego w Gdyni na rozmowę, która odbędzie się 11 kwietnia. Przebieg tej rozmowy zdecyduje o wyborze piątki jurorów Alternatywnej Nagrody Dramaturgicznej. Mądrze, swobodnie i niezależnie myślących ludzi, którzy są gotowi wziąć na siebie współodpowiedzialność za to, co rekomendujemy publiczności, jako najbardziej wartościowe we współczesnej sztuce pisania dla teatru.

Jak będzie przebiegać rozmowa kwalifikacyjna?

Do spotkania z Komisją Artystyczną, która będzie rozmawiać z kandydatami, nie trzeba się specjalnie przygotowywać. Nie ma listy zagadnień do opracowania, ani testów przygotowujących. Proszę nie przypominać sobie obszernych fragmentów "Pana Tadeusza", nie będziemy odpytywać. To nie będzie egzamin pełen podchwytliwych pytań, czy test na inteligencję. To będzie miła i pełna sympatii rozmowa, na której mogą paść pytania typu: - Czy teatr ma płeć? Nic więcej nie mogę zdradzić.

Jak będzie wyglądać praca alternatywnego jury?

Sześć dni, i jak pokazuje życie festiwalowe, sześć nocy oglądania, zachwycania się, krytykowania, dyskutowania, oceniania, zmieniania zdania, zaprzyjaźniania się i podejmowania trudnych decyzji. Wszystko po to, by przyznać Alternatywną Nagrodę Dramaturgiczną. To ostatni etap prac, rozstrzygający ogólnopolski konkurs na najlepszą sztukę napisaną dla teatru w 2014 roku. W tym roku na konkurs napłynęło 217 sztuk. Komisja Artystyczna przeczytała je wszystkie, wybrała 40 tytułów, które teraz ocenia Kapituła, aby wybrać pięć najlepszych. I właśnie tych pięć najlepszych sztuk trafi do rąk jurorów alternatywnych. Po ich lekturze, która zawsze ma charakter bardzo subiektywny, jurorzy obejrzą je na scenie w formie podinscenizowanych czytań, czyli szkiców scenicznych, przygotowanych przez młodych reżyserów z profesjonalnymi aktorami. Czytania i rozmowy z ich twórcami odbywać się będą w Teatrze Miejskim w Gdyni równolegle z Festiwalem R@Port, od 18-go do 22-go maja. 23 maja, po burzliwych obradach, podczas uroczystej gali, jurorzy przedstawią swój werdykt i nagrodzą laureata Alternatywnej Nagrody Dramaturgicznej.

Jaka nagroda czeka zwycięzców konkursu na alternatywnych jurorów GND?

Z napływających zgłoszeń wynika, że dla osób biorących udział w konkursie najistotniejsze jest to, aby stanąć po drugiej stronie rampy, aby z odbiorcy stać się współtwórcą ważnego wydarzenia, aby skonfrontować swoje wyobrażenie o teatrze z jego faktycznym obliczem. Dla osób pasjonujących się teatrem to bezcenne doświadczenie. Autorzy zgłoszeń nie ukrywają również, że majowy, tygodniowy urlop od codziennego życia jest niezwykle pociągający. Z bardziej wymiernych korzyści - nagrodą dla jurorów będzie zaproszenie na spektakle prezentowane w ramach 10. Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port.

Marzena Szymik-Mackiewicz

Biuro Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji