Artykuły

Warszawa. Więcej pieniędzy na polskie filmy

Promocja polskiej kinematografii na świecie i wspieranie finansowe produkcji filmowej - to główne zadania Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Na nowe filmy przewidziano w budżecie instytutu ok. 78 mln zł.

Instytut powstał w sierpniu ubiegłego roku, kiedy po 10 latach weszła w życie nowa ustawa o kinematografii. Jego zadaniem jest wspieranie rodzimej kinematografii m.in. przez: tworzenie warunków do rozwoju polskiej produkcji filmów; inspirowanie i wspieranie rozwoju wszystkich gatunków twórczości filmowej, w szczególności filmów artystycznych; wspieranie debiutów filmowych oraz rozwoju artystycznego młodych twórców; dofinansowywanie przedsięwzięć z zakresu przygotowania projektów filmowych, produkcji filmów, dystrybucji i ich rozpowszechniania. Instytut ma współfinansować m.in.: produkcje filmowe, przygotowania projektów filmowych, dystrybucje i rozpowszechnianie filmów czy upowszechnianie i promocje kultury filmowej.

Tegoroczny budżet instytutu wyniesie 103 mln zł. Na tę sumę składa się dotacja budżetowa na dofinansowanie produkcji polskich filmów w wysokości 21 mln zł oraz 75 mln zł z podatku płaconego m.in. przez dystrybutorów filmowych, operatorów telewizji kablowych i platform cyfrowych. Pozostałe pieniądze to m.in. wpływy z Funduszu Promocji Kultury (ponad 6 mln zł), przychody z likwidowanych agencji filmowych, pieniądze z praw autorskich.

Dyrektor PISF, Agnieszka Odorowicz, zadeklarowała na wtorkowej konferencji prasowej, że na podstawową działalność instytutu, czyli wspieranie polskiej kinematografii, przeznaczono 78 mln zł. W przyszłych latach będą to prawdopodobnie wyższe sumy, ponieważ w tym roku instytut musi spłacić zobowiązania trzech likwidowanych agencji filmowych, których majątek przejmuje. Te zobowiązania zostaną spłacone dopiero w roku 2007.

Nowością w Polsce jest program Przygotowywanie Projektów Filmowych (5 mln zł), w ramach którego przyznawane będą m.in. stypendia dla scenarzystów w wysokości 30 tys. zł. (dotąd scenarzysta mógł liczyć na stypendium w wysokości 5 tys. zł). Inna nowość to wsparcie finansowe promocji polskich filmów. Ich dystrybutorzy mogą się starać o dofinansowanie promocji w wysokości 400 tys. zł. Pierwsze projekty filmowe będą przyjmowane już od najbliższego piątku do 15 lutego.

Instytut będzie zabiegał m.in. o to, by polskie filmy brały udział w liczących się, międzynarodowych festiwalach np.: Berlin (luty), Mar del Plata w Argentynie (marzec), Cannes (maj), Szanghaj (czerwiec), Moskwa (czerwiec), Karlowe Wary (czerwiec), Locarno (sierpień), Wenecja (sierpień-wrzesień), Toronto (wrzesień), San Sebastian (wrzesień).

20 stycznia w Los Angeles instytut organizuje koncert muzyki Jana A.P. Kaczmarka. Jest to część oscarowej kampanii promocyjnej "Komornika" Feliksa Falka, który ubiega się o nominację do Oscara w kategorii najlepszego filmu nieanglojęzycznego.

Na zdjęciu: plakat do filmu Jacka Borcucha "Tulipany".

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji