Artykuły

Gdy rozum śpi, budzą się dzieci

Nastał dobry czas dla dramaturgów z byłej Jugosławii. Najpierw był efektowny "Larry Thompson" Kovacevicia w Teatrze im. Modrze­jewskiej, teraz "Sytuacje rodzinne" Biljany Srbljanović w Teatrze Współczesnym. Będzie oka­zja do porównań.

- Jest jakieś zdumiewające podobieństwo w nich i w nas - przekonuje reżyserka wrocław­skiego spektaklu Krystyna Meissner. - I my, i oni często jesteśmy zdezorientowani po upadku ko­munizmu. Nie radzimy sobie z nowym światem.

Kameralne "sytuacje rodzinne" ujrzymy w spe­cjalnie "zdewastowanej" przez Andrzeja Witkow­skiego przestrzeni dawnej Rekwizytorni. Proste krzesełka i gołe ściany to nieliczne elementy wy­stroju. Sztuka Srbljanović opowiada o tym jak tracimy rozeznanie w nowej rzeczywistości. Z punktu widzenia teatralnego to arcyciekawa sy­tuacja, bo aktorzy - świadomy zabieg realizato­rów - grają dzieci, które grają dorosłych. To spię­trzenie zachowań dotyczących wszechobecnej dziś agresji powoduje, że o grozie zwyczajnych, a jeżących włosy na głowie zjawisk można mówić niemal komediowo - zapewnia reżyserka.

Sztuka nie stawia żadnych diagnoz. Nikogo nie wy­chowuje. Jest formą teatru w teatrze. Stanowi "oso­bisty protest" autorki w związku z agresją rodzącą się w pojedynczym człowieku, a nie w masach, do czego byliśmy przyzwyczajeni w realnym socjali­zmie. Na scenie ma być ostro, kontrowersyjnie i po­szukująco - jeśli chodzi o treść i formę spektaklu.

Występują młodzi aktorzy. Radosław Kaim dał się już poznać z dobrej strony w "Kalece z Inishmaan" oraz w "Kosmosie". Renata Kościel­niak to piękna żona Wojciecha Kościelniaka - zna­nego reżysera, gwiazdy polskiego musicalu, który wystawił z powodzeniem "Hair", więc można się wiele spodziewać. Kinga Zabokrzycka jeszcze nie grała nic ważnego za dyrekcji Krystyny Meissner, a Tomasz Tyndyk przybył do Wrocławia wprost po szkole teatralnej. - Wielki talent - zapewnia dyr. Meissner. Grał w "Niezidentyfikowanych szczątkach ludzkich" Frazera, był zauważony na łódzkim festiwalu szkół teatralnych. Muzykę do spektaklu napisał Jacek Ostaszewski.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji