Artykuły

Teatr Ekspresji

"Umarli potrafią tańczyć" to tytuł pierwszego przedstawienia zrealizo­wanego w Teatrze Ekspresji działa­jącym od 1987 roku przy Młodzie­żowym Centrum Kultury w Gdyni. Spektakl premierowy zaprezentowa­no 2 lipca 1988 r. na scenie Teatru Muzycznego.

Założycielem teatru, choreo­grafem i reżyserem jest Wojciech Misiuro, absolwent Studio Baleto­wego przy Państwowej Operze i Fil­harmonii Bałtyckiej. Występował w balecie Janiny Jarzynówny-Sobczak, Pantomimie Wrocławskiej Henryka Tomaszewskiego, współ­pracował z Państwową Wyższą Szkołą Teatralną, Telewizyjną i Fil­mową w Łodzi. Również dokonania choreograficzne zaowocowały opra­cowaniem 35 spektakli reżyserowa­nych między innymi przez Kazimie­rza Brauna, Helmuta Kajzara, Ada­ma Hanuszkiewicza czy Tadeusza Minca.

Zespół składa się z młodych sportowców co pozwala na uwolnie­nie się od zasad klasycznej szkoły baletowej i poszukiwanie nowych rozwiązań. Misiuro powołuje się na inspirowanie stworzonej przez siebie wizji scenicznej przez awangardowe kierunki sztuki europejskiej, o jakie dokładnie chodzi nie wyjaśnia, a szczególnie przez ekspresjonizm nie­miecki (to awangarda z siedemdzie­sięcioletnim stażem). Równie pom­patycznie brzmi deklaracja (patrz program do przedstawienia) mówią­ca o świadomym korzystaniu i prze­twarzaniu doświadczeń najwięk­szych twórców teatru i tańca: Piny Bausch i Roberta Wilsona. Zapomi­na się jednak o rodzimym kontek­ście teatrów studenckich lat 70, z których stylistyki, świadomie lub nieświadomie, Misiuro czerpie, szczególnie Akademii Ruchu Woj­ciecha Krukowskiego i oczywiście Pantomimy Wrocławskiej Henryka Tomaszewskiego.

Przedstawienie składające się z 6 obrazów [Ofiara i złoczyńca. Wya­lienowany, Minoderia, Rzym, Pierw­sza miłość. Motocyklista (pretenduje do roli summy filozoficznej twórcy stąd "wielkie" słowa: Eros i Thanatos. Biologia i Historia] wyważające otwarte już drzwi)]. Brak tylko za­powiadanego ekspresjonizmu (w do­datku niemieckiego).

Pod maską pseudofilozofii wi­dać ogromną pracę całego zespołu owocującą szczerością przekazu nie­skażonego manierą. Przekazu, w którym drobne gesty i proste zacho­wania znaczą więcej niźli najbardziej nawet napuszone deklaracje.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji