Artykuły

Bydgoszcz. Instalacja "Post-Apocalypsis" w Polskim

Od 28 listopada do 15 grudnia w Teatrze Polskim w Bydgoszczy prezentowana będzie instalacja "Post-Apocalypsis", nagrodzona kilka miesięcy temu Złotym Medalem na 13. Praskim Quadriennale. Jej wernisaż zaplanowano w dzień finału konkursu "Klasyka Żywa", którego rozstrzygnięcia ma być jednocześnie symbolicznym świętem klasyki w polskich teatrach.

Prezentacja "Post-Apocalypsis" w Bydgoszczy będzie dopiero drugą jej prezentacją w kraju - wcześniej instalacja gościła w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu.

Do prac nad "Post-Apocalypsis" zaangażowano badaczy, programistów, kompozytorów, projektantów i architektów. Fakt oparcia się w tak znacznym stopniu na wspólnym procesie twórczym reprezentantów różnych dziedzin został dostrzeżony i doecniony przez jury 13. Praskiego Quadriennale - największego na świecie wydarzenia wystawienniczego poświęconego projektowaniu przestrzeni - na którym Polska otrzymała pierwszy od 36 lat Złoty Medal. W uzasadnieniu werdyktu zwrócono uwagę między innymi na "interaktywny charakter przestrzeni dźwiękowej odzwierciedlający współczesne koncepcje dotyczące relacji między naturą, ludźmi i technologią".

Wyprodukowana przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego instalacja "Post-Apocalypsis" projektuje współczesną wizję świata sieciowego i globalnego, stąd podtytuł bydgoskiej prezentacji: przestrzeń jako ekosystem. Widzowie wkraczają bezpośrednio w zagęszczoną przestrzeń danych pogodowych transmitowanych na żywo, między innymi z różnych miejsc energetycznych zagrożeń i katastrof na Ziemi (Czarnobyl, Los Alamos, Fukushima). Aktualizowane na bieżąco dane poddawane są artystycznemu przetworzeniu poprzez sonifikację - w ten sposób instalacja zostaje wypełniona audiosferą reagującą na ludzką obecność.

Obiektami ekspozycji są drzewa, które po przytknięciu do nich dowolnej części ciała "przemawiają" zniekształconymi fragmentami tekstów polskich romantyków. Bezpośrednią inspiracją dla instalacji był spektakl Jerzego Grotowskiego "Apocalypsis cum figuris", jedno z najważniejszych przedstawień XX wieku. Z myślą o przestrzeni w Bydgoszczy, a wcześniej we Wrocławiu, dobudowana została specjalna membrana, która tworzy idealnie równą płaszczyznę, a w tym wypadku wyznacza ściany instalacji.

- Instalacja jest nieaktywna do momentu wejścia do niej, później zaczyna wymagać od widzów aktywności, skupienia, wysiłku, samodzielnego montażu bodźców walczących ze sobą nawzajem o dominację. Prezentowana instalacja jest jakby pewną wizją świata po apokalipsie, w którym wszystkie relacje pomiędzy uczestnikami tej samej przestrzeni () zaczynają być negocjowane na nowo - wydarza się więc w relacjach pomiędzy człowiekiem, naturą i technologią - tłumaczyła w rozmowie z Jackiem Kopcińskim w październikowym numerze miesięcznika "Teatr" Agnieszka Jelewska, kuratorka wystawy.

"Post-Apocalypsis" będzie można oglądać w bydgoskim Teatrze Polskim od 28 listopada do 15 grudnia. Otwarcie instalacji zainauguruje spotkanie z twórcami: Agnieszka Jelewska, Michał Krawczak, Michał Cichy, Paweł Janicki oraz dyrektorem Teatru Polskiego Pawłem Wodzińskim, które odbędzie się 28 listopada o godz. 17:00,

Instalacji towarzyszy polsko-angielska publikacja o tym samym tytule. Książka zawiera teksty realizatorów instalacji a także recenzje spektakli oraz eseje m.in. Marii Janion, Dariusza Kosińskiego, Dobrochny Ratajczakowej i Dariusza Szweda.

Tego dnia przypada również uroczysty finał Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej "Klasyka Żywa", kiedy to na kilkudziesięciu polskich scenach zagrane zostaną spektakle czerpiące z polskiej literatury klasycznej. Teatr Polski zaprezentuje "Samuela Zborowskiego" w reżyserii Pawła Wodzińskiego.

Kuratorka: Agnieszka Jelewska, projektant przestrzeni: Jerzy Gurawski i ARPA (Architektoniczna Pracownia Autorska Jerzego Gurawskiego), experience designer: Michał Krawczak, sound designer: Rafał Zapała, interaction designer: Paweł Janicki, interactive system engineer: Michał Cichy, producent wykonawczy: Anna Galas-Kosil (Instytut Teatralny), koordynator: Edyta Zielnik (Instytut Teatralny).

Instalacja czynna codziennie (od 28 listopada do 15 grudnia), wstęp wolny.

Organizatorami wydarzenia są Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego we współpracy z Teatrem Polskim im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy.

 Partnerzy: ARPA, HAT Research Center, firma DPS.

Instalacja jest częścią projektu SharedSpace: Music Weather Politics 2013-2016 we współpracy z Praskim Quadriennale.

***

Muzyka, pogoda, polityka stanowią główne ramy tematyczne SharedSpace, międzynarodowego programu o charakterze badawczym i artystycznym poświęconemu scenografii. Celem programu jest stworzenie platformy umożliwiającej badanie, redefiniowanie i tworzenie performatywnego otoczenia. Program SharedSpace: Music, Weather, Politics, organizowany pod egidą Praskiego Quadriennale Scenografii i Przestrzeni Teatralnej (Prague Quadrennial of Performance Design and Space) i 13 europejskich instytucji jest adresowany do scenografów, twórców teatralnych, architektów, teoretyków, osób profesjonalnie zajmujących się sztuką, studentów i szerokiej publiczności. W 11 krajach europejskich przyniósł on bogatą ofertę sympozjów, wystaw i wydarzeń edukacyjnych, które znalazły swój finał w 2015 roku podczas Praskiego Quadriennale.

Praskie Quadriennale Scenografii i Przestrzeni Teatralnej to największe na świecie wydarzenie wystawiennicze podejmujące temat architektury teatralnej i scenografii, którego organizatorzy podchodzą do zagadnienia w sposób otwarty, z silnym naciskiem na interdyscyplinarność. Praskie Quadreinnale już od blisko 50 lat nieprzerwanie dokumentuje i prezentuje najważniejsze dokonania w dziedzinie scenografii i projektowaniu przestrzeni scenicznej. W czerwcu 2015 roku odbyła się 13 edycja PQ.

www.pq.cz

Organizatorem programu SharedSpace jest Praskie Quadriennale we współpracy z:

Finnish National Gallery, Museum of Contemporary Art, Kiasma Theatre; New Theatre Institute of Latvia; Santarcangelo dei Teatri; Victoria and Albert Museum; Theatre Faculty Utrecht School of the Arts; Academy of Performing Arts in Prague; The Royal Central School of Speech and Drama; Centre for Creative Actions IMPACT Macedonia; Center for Polish Scenography, Silesian Museum; Zbigniew Raszewski Theatre Institute; University College of stfold, Norwegian Theater Academy; The Swiss Arts Council Pro Helvetia; School of Visual Theatre Jerusalem.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji