Artykuły

Będzin. O problemach dzieci i młodzieży w Teatrze Lalek

Trzy monodramy, które łączy ostro zarysowana problematyka społeczna pod wspólnym tytułem "Lęki współczesności w świecie dziecka", pokaże Teatr Dzieci Zagłębia. W projekcie adresowanym do uczniów szkół gimnazjalnych udział biorą psychologowie. Po spektaklach planowane są pogadanki w ich obecności.

OD REŻYSERÓW

Przemysław Pawlicki. Napaść. Agresywne puzzle

"W spektaklu chciałbym poruszyć różne aspekty agresji oraz zastanowić się nad jej źródłami. Teatralną opowieść chciałbym prowadzić w taki sposób, który w widzu automatycznie będzie budować przeświadczenie o nagannym charakterze poruszanych aspektów agresji.

Strukturę spektaklu wyobrażam sobie jako kolaż różnych scenek, niekiedy żartobliwych, prezentujących różne wymiary agresji.

Jeśli chodzi o warstwę tekstową spektaklu, chciałbym żeby była autorskim scenariuszem, powstającym w wyniku rozmów między specjalistą w temacie agresji, aktorem i reżyserem/dramaturgiem, przynajmniej na początkowym etapie, w którym chciałbym wspólnie zdecydować jakie konkretne tematy poruszymy i też co jest/nie jest odpowiednie dla młodego odbiorcy. Nie ukrywam, że chciałbym przynajmniej raz sprowokować widza do jakiejś reakcji, lub zdecydowanie naruszyć granicę pomiędzy sceną a widownią. Pytanie w jakiej formie pozostaje otwarte.

Mam nadzieję, że uda nam się sprowokować do myślenia, choć część odbiorców poprzez szczere i czasami łamiące konwencję "szkolnych teatrzyków" interaktywne przedstawienie, gdyż wyobrażam sobie, że w ramach działań scenicznych, aktor może komunikować się z widzami bezpośrednio, łamiąc zasadę tzw. "czwartej ściany" a nawet wciągać widzów fizycznie w akcję."

Rafał Sisicki. Uwodziciel.

"Nasz monodram (jeden z trzech) to "Uwodziciel", tekst Radosława Paczochy. Jest to historia chłopaka, który z powodu kompleksu "bycia gorszym" (ze względów finansowych - jest chłopakiem z gorszej dzielnicy, który tylko chodzi do szkoły w tej lepszej dzielnicy) postanawia zarobić trochę pieniędzy, żeby poczuć się lepiej. Ale, że "te pieniądze tak wolno się zarabiają", zaczyna handlować narkotykami. Traci przyjaciół, szanse na dobre wykształcenie ale jest kimś lepszym. Potrafi każdego uwieźć, żeby wcisnąć mu narkotyk. Jest w tym dobry, ba najlepszy. - Tyle wynika z tekstu, nad którym pracujemy. My chcemy ciut więcej. Chcemy młodym ludziom pokazać, że zawsze mają możliwość wyboru"

Ula Kijak. Balsam, czyli od procentów moc.

"To jest taki trochę związek toksyczny - nigdzie się ruszyć bez niego nie mogę.

To jest taka historia miłości.

I wielkiej zazdrości.

Najlepiej i najgorzej - na raz.

Historia wcale nie niezwykła - o dorastaniu i budowaniu pewności siebie. Nauka, presja, towarzystwo,

konkurencja, kompleksy, docinki. Z jednej strony: "Osobom niepełnoletnim alkoholu nie sprzedajemy".

Z drugiej - Alkohole 24h na każdym roku zapraszająco migoczą kolorowymi neonami, a 0,5 litra piwa

kosztuje w pubie tyle samo, co 0,3 litra wody mineralnej.

No to zróbmy sobie taką całkiem na poważnie analizę sytuacji - pić czy nie pić? A jeśli pić - to co pić?

Ile pić? Jak pić? A jeśli nie pić - to jak żyć?"

Przedstawienie dofinansowane ze środków MKiDN.

"Lęki współczesności w świecie dziecka"

I "Napaść. Agresywne puzzle"

Reż: Przemysław Pawlicki

Wyst: Karol Kojkoł

II "Uwodziciel"

Reż: Rafał Sisicki

Wyst: Kamil Katolik

III "Balsam, czyli od procentów moc"

Reż: Ula Kijak

Wyst: Agnieszka Raj - Kubat

Miejsce: Teatr Dzieci Zagłębia im. J. Dormana, Będzin, ul. Teatralna 4

Wiek: klasy gimnazjalne

Ceny biletów: wstęp wolny

Rezerwacje: (32) 269-89-15

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji